Nieuws, november 2010

30 november 2010

RET moet uit ov-chipbedrijf TLS stappen

De SP wil dat de RET uit het ov-chipkaartbedrijf Trans Link Systems (TLS) stapt. Dit bedrijf is volgens SP-Kamerlid Farshad Bashir "een schimmig BV-tje dat de laatste jaren tientallen miljoenen verlies heeft gemaakt terwijl de top zijn zakken blijft vullen." SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn stelde hierover eerder schriftelijke vragen en is het eens met Bashir. "De RET - en daarmee indirect de gemeente Rotterdam - is samen met NS, GVB en HTM andeelhouder van TLS. De ov-chipkaart is een landelijke kaart. Wat mij betreft hoort die taak en het risico thuis bij de landelijke overheid, niet bij de gemeente Rotterdam."

30 november 2010

SP-fractie gaat niet mee op reis

De Rotterdamse SP-fractie zal niet deelnemen aan de geplande buitenlandse commissiereizen. Deze week praten de raadscommissies over het doel en de bestemming van de reizen. De SP-fractie heeft grote twijfels over het nut en de noodzaak. Fractievoorzitter Leo de Kleijn: "Wat levert het op voor stad? Veel van de informatie kun je ook op internet of op een andere manier vinden. Ik vind dat die reizen de afgelopen periode weinig tot niets toegevoegd hebben. Al helemaal niet als je het afzet tegen de kosten en de tijd die iedereen er mee kwijt is."

28 november 2010

Manifestatie 'Armoede werkt niet' groot succes

Gisteren ging een bus vol SP'ers vanuit Rotterdam naar Den Bosch om daar te demonstreren tegen de plannen om te bezuinigingen op mensen met uitkeringen en arbeidsbeperkingen. Dat er over deze bezuinigingen grote verontwaardiging heerst in de samenleving bleek wel uit de opkomst van 1500 mensen, de zaal bleek al snel te klein. Een ding werd duidelijk: "Armoede werkt niet!"

28 november 2010

Buurten bij de Oscar Romeroschool

Afgelopen vrijdag was de SP-fractie op bezoek bij de Oscar Romeroschool in Crooswijk. Tijdens het gesprek met directeur Carol Smits werd vrij snel duidelijk dat het Lekker Fit programma duidelijk zijn vruchten afwerpt.

25 november 2010

SW'ers op bezoek

Gisteren kwamen een aantal mensen uit de sociale werkvoorziening op bezoek bij de commissie MVSP (onder meer sociale zaken) op het stadhuis. Deze ontmoeting was georganiseerd door SP-raadslid Josine Strörmann. Waarom? Er komen regelmatig dikke pakken papier binnen bij raadsleden over de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening. Maar dat is een papieren werkelijkheid en zegt vrij weinig over de echte situatie in de SW.

25 november 2010

Studenten - Minimaal nominaal

Gisteren haalden jonge SP'ers van ROOD handtekeningen op bij Hogeschool INHolland om de bezuinigingen die het hoger onderwijs gaan treffen tegen te houden. Veel studenten wisten af van de bezuinigingen, maar niet dat deze zo drastisch zijn zouden zijn. Dinsdag voor aanvang van de colleges haalde ROOD ook handtekeningen op, toen bij de Hogeschool Rotterdam bij metrostation Coolhaven.