h

Telegraaf: Crooswijk in actie tegen schimmel

24 juni 2024

Telegraaf: Crooswijk in actie tegen schimmel

Telegraaf: 'Schimmel, onaangename luchtjes, funderingsproblemen en ventilatieproblemen. Bewoners van sociale huur- woningen in het Rotterdamse Crooswijk en de SP zijn het 'pleisters plakken zat en eisen groot onderhoud van Woningcorporatie Havensteder. Zij overhandigden dinsdag een zwartboek vol klachten over de complexen Ossenstraat en omgeving aan de woningcorporatie.'

Pleisters helpen niet, groot onderhoud wel", zegt bewoner Yousra. Deze boodschap wordt kracht bijgezet door een megapleister op het complex aan de Ossenstraat. Overal in de stad poppen deze pleisters op om het probleem zichtbaar te maken. Die blijven hangen totdat de problemen zijn opgelost", zegt Emin Başoğlu van de SP.

Zijn partij kreeg honderden klachten binnen via het eigen meldpunt voor achterstallig onderhoud en schimmelproblemen. Op een speciale pleisterkaart is inzichtelijk gemaakt waar problemen zijn met achterstallig onderhoud en schimmel. Ook Leefbaar Rotterdam startte dit jaar een schimmelmeldpunt. ‘Het is goed dat zowel linkse als rechtse partijen zich hier hard voor ma- ken’, zegt Başoğlu. „Iedereen heeft recht op woongenot en een goede gezondheid."

Schrijnende situaties

De SP'er ging meermaals deur-aan-deur en kwam de meest schrijnende situaties tegen achter de voordeur. ‘Ondergelopen kelders, een hele sterke rioollucht, speelgoed dat veilig in een kast werd opgeborgen en toch vol schimmel zat, tot hele muren bedekt met schimmel: echt ver- schrikkelijke dingen. Soms ontstaan er hevige gezondheidsklachten als gevolg hiervan."

Hij ziet veel schaamte en emotie bij bewoners die worden belemmerd in hun woongenot.

‘Soms durven ze zelfs hun vrienden niet meer uit te nodigen, omdat de woning zo stinkt.’

In het zwartboek staan talloze verhalen en foto's van huurders in Crooswijk. Van complete gaten in de fundering tot woningen waarvan de muren onder schimmel zitten.

„Genoeg is genoeg", zegt Yousra. „Al jarenlang voert Havensteder geen tot slecht onderhoud uit. Nu lees ik dat Havensteder drie miljoen euro wil besteden om schimmelproblemen aan te pakken. Nou, ik hoop niet dat ze met dat geld een voorraad HG-schimmel verwijderaars of nutteloze pleisters hebben gekocht, want dan zijn we verder van huis. Er zijn hier fundamentele gebreken. We eisen daarom dat er snel groot onderhoud komt."

Schadevergoeding

De bewoners eisen ook een schadevergoeding, huurbevriezing tot de gebreken zijn opgelost, schimmelaanpak en herstel van de fundering.

Havensteder laat weten 'de oproep van de bewoners serieus te nemen' en op korte termijn het gesprek te willen aangaan. Waarbij we de meldingen van bewoners samen doornemen, de status ervan bekijken en hopen deze zo snel mogelijk op te lossen. Elke klacht is er een te veel", zegt een woordvoerder. Ook komt er een nieuw protocol voor schimmelaanpak. Van melding tot nazorg. We werken alle plannen inclusief financiering de komende tijd verder uit."

U bent hier