SW'ers op bezoek

25 november 2010

SW'ers op bezoek

Gisteren kwamen een aantal mensen uit de sociale werkvoorziening op bezoek bij de commissie MVSP (onder meer sociale zaken) op het stadhuis. Deze ontmoeting was georganiseerd door SP-raadslid Josine Strörmann. Waarom? Er komen regelmatig dikke pakken papier binnen bij raadsleden over de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening. Maar dat is een papieren werkelijkheid en zegt vrij weinig over de echte situatie in de SW.

Josine Strörmann heeft al jaren contact met een aantal SW-werknemers en heeft daar heel veel van geleerd. Het leek haar goed om ook de andere raadsleden de kans te
geven van 'live' met deze doelgroep te spreken. Er was een flinke delegatie gekomen van de Rotterdamse SW-raad. Ze hadden een aantal grote zorgen: ten eerste de pilot Loondispensatie en daaraan verbonden de plannen van het kabinet om uiteindelijk de Wsw af te schaffen.Vervolgens de bezuinigingen op de uitvoering van de Wsw door het kabinet, met als gevolg de sluiting van een aantal sociale werkplaatsen.

SW-ers aan het werk
SW-ers aan het werk, hoe lang nog?

Als laatste de situatie nu, wat betreft de uitvoering van de Wsw in Rotterdam. De bejegening van de werknemer, de terugkeermogelijkheid naar de oude werkplek na een 'mislukt' begeleid werken avontuur en natuurlijk de ellenlange wachtlijsten. Er zijn nog steeds 450 Rotterdammers met een Wsw-indicatie aan het wachten op een baan en zoals de politieke realiteit nu is hebben deze mensen bitter weinig kans op werk...

Hoewel jammer genoeg niet alle politieke partijen een vertegenwoordiger hadden gestuurd was het een nuttige bijeenkomst. Een aantal mensen heeft goed hun woordje kunnen doen en de SW-cliëntenraad heeft aangekondigd de contacten met de gemeenteraad warm te houden.