SP-fractie gaat niet mee op reis

30 november 2010

SP-fractie gaat niet mee op reis

De Rotterdamse SP-fractie zal niet deelnemen aan de geplande buitenlandse commissiereizen. Deze week praten de raadscommissies over het doel en de bestemming van de reizen. De SP-fractie heeft grote twijfels over het nut en de noodzaak. Fractievoorzitter Leo de Kleijn: "Wat levert het op voor stad? Veel van de informatie kun je ook op internet of op een andere manier vinden. Ik vind dat die reizen de afgelopen periode weinig tot niets toegevoegd hebben. Al helemaal niet als je het afzet tegen de kosten en de tijd die iedereen er mee kwijt is."

Zeker nu er hard bezuinigd wordt op nuttige voorzieningen in de stad vindt de SP het een verkeerd signaal om 2900 euro per raadslid uit te geven voor een buitenlandse reis. De Kleijn: "Ik weet ook wel dat zo'n bedrag in het niet valt tegenover de honderden miljoenen die het college wil bezuinigen. Maar gewoon doorgaan met die reizen geeft het verkeerde beeld van politici die fors snoeien en vervolgens voor zichzelf een leuk 'snoepreisje' plannen. Dat geldt wat mij betreft ook voor de burgemeester, de wethouders en de hoge ambtenaren."

Als alleen al de gemeenteraad af zou zien van de buitenlandse reizen, zou dat een besparing opleveren van 150-200 duizend euro.