Internationaal

19 juli 2018

Anti-racismetoer afgetrapt met mooie Mandela-manifestatie

Foto: Arno van der Veen/ROOD

Woensdag 18 juli was het honderd jaar geleden dat Nelson Mandela werd geboren. Een mooie gelegenheid om deze strijder voor gelijke rechten te herdenken met een een expositie over zijn leven en een manifestatie. Tevens vormde de bijeenkomst de aftrap voor een toernee tegen armoede en racisme dit najaar. Hou dus de agenda in de gaten.
(foto boven: muziek van Ntjam Rosie)

27 juni 2018

SP wil actie tegen extreme bemoeizucht uit Brussel

De SP Rotterdam roept het nieuwe stadsbestuur op om de noodklok te luiden bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) tegen een Europees voorstel dat de lokale democratie ondermijnt. De Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van Ministers onderhandelen nu over het voorstel dat gemeentes zal verplichten om al hun regels en wetten die aan het dienstenverkeer raken eerst ter goedkeuring aan Brussel voor te leggen. ‘Nog voordat onze gemeenteraad mag beslissen om bijvoorbeeld Airbnb of coffeeshoplocaties te reguleren, moet zij volgens dit voorstel straks wachten tot Brussel toestemming geeft,’ zegt SP-fractievoorzitter Aart van Zevenbergen, ‘Dat is de wereld op zijn kop! De wethouder moet in actie komen.’

14 mei 2018

Herdenking 70 jaar Nakba: zonnig, waardig (en harder nodig dan ooit)

Foto: Ineke Palm/SP

Meer dan 600 bezoekers bezochten afgelopen zaterdag de herdenking van 70 jaar Nakba. Met het stichten van de staat Israël werden 700.000 Palestijnen uit hun huizen verdreven. Verspreid over de wereld wonen ze, vaak – nog steeds – in vluchtelingenkampen.

Rotterdam voor Gaza-verbond herdenkt 1948

Rotterdam voor Gaza – een verbond van Rotterdamse politieke partijen, maatschappelijke en religieuze organaties en de Palestijnse gemeenschap – herdenken op zaterdag 12 mei de verdrijving van honderdduizenden Palestijnen en de verwoesting van hun dorpen in 1948. Op het Groteplein, in Gebouw de Heuvel en Citykerk Het Steiger, wordt hieraan die dag herinnerd. Niet stil, maar met muziek, dans en eten.

Rotterdam: Stop met uitzetten Afghanen

Nederland moet stoppen met het uitzetten van uitgeprocedeerde Afghanen naar Afghanistan. Dat vindt een meerderheid van de Rotterdamse gemeenteraad. Rotterdam zal staatssecretaris Harbers oproepen om het uitzetten op te schorten omdat Afghanistan niet veilig is.

SP-raadslid Taylan Cicek diende de motie in.

3 april 2018

'Wat zijn Westerse vrijheden waard als we vluchtelingen niet als buurman willen hebben?'

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

Afgelopen zondag sprak oud-raadslid Burak Yildiz namens de SP bij de maandelijkse wake bij het uitzetcentrum op Rotterdam Airport.

29 maart 2018

Burak Yildiz spreker bij wake uitzetcentrum

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

Burak Yildiz spreekt aanstaande zondag namens de SP bij de maandelijkse wake bij het uitzetcentrum op Rotterdam Airport.

1000 oude en nieuwe Rotterdammers

Ruim 1000 ‘oude’ en ‘nieuwe’ Rotterdammers op bruisend Welkom Hier Festival. Rotterdam Feest van diversiteit, solidariteit en het samen doen.
Rotterdam Vandaag en Morgen doet (foto)verslag.

23 januari 2018

Meer dan 1000 mensen op Welkom Hier-festival

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

Meer dan 1000 mensen waren er afgelopen zaterdag op het Welkom Hier-festival in het Theater Zuidplein. De 'oude' en 'nieuwe' Rotterdammers genoten samen van theater, dans, films, eten en muziek uit alle windstreken van de wereld.