SP wil actie tegen extreme bemoeizucht uit Brussel

27 juni 2018

SP wil actie tegen extreme bemoeizucht uit Brussel

De SP Rotterdam roept het nieuwe stadsbestuur op om de noodklok te luiden bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) tegen een Europees voorstel dat de lokale democratie ondermijnt. De Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van Ministers onderhandelen nu over het voorstel dat gemeentes zal verplichten om al hun regels en wetten die aan het dienstenverkeer raken eerst ter goedkeuring aan Brussel voor te leggen. ‘Nog voordat onze gemeenteraad mag beslissen om bijvoorbeeld Airbnb of coffeeshoplocaties te reguleren, moet zij volgens dit voorstel straks wachten tot Brussel toestemming geeft,’ zegt SP-fractievoorzitter Aart van Zevenbergen, ‘Dat is de wereld op zijn kop! De wethouder moet in actie komen.’

Met het voorstel dat op tafel ligt, mag de gemeenteraad straks drie tot zes maanden op haar handen zitten, wachtend op het verlossende woord uit Brussel. Het zal gemeenten direct verlammen, want het dienstenverkeer raakt aan bijna alles: van toerisme tot belwinkels, van retail tot de timmerman. Van Zevenbergen: ‘Wij willen dat deze plannen voor extreme bemoeizucht van tafel gaan. Daarom moet de wethouder zo snel mogelijk de noodklok luiden bij de VNG en minister Eric Wiebes. Hij onderhandelt op dit moment in de Raad van Ministers. De VNG moet knokken voor de belangen van alle gemeentes van Nederland en nu in actie komen, voor het te laat is.’