Buurten bij de Oscar Romeroschool

28 november 2010

Buurten bij de Oscar Romeroschool

Afgelopen vrijdag was de SP-fractie op bezoek bij de Oscar Romeroschool in Crooswijk. Tijdens het gesprek met directeur Carol Smits werd vrij snel duidelijk dat het Lekker Fit programma duidelijk zijn vruchten afwerpt.

De school doet sinds 2005 mee aan het project Lekker Fit. Dit onderdeel van het actieprogramma 'voeding en beweging' wordt door de heer Smits als zeer positief ervaren. Naast het nut van lichamelijke opvoeding, vindt de directeur de capaciteiten en mogelijkheden van de kinderen van net zo groot belang. Hij doet zijn uiterste best om zijn 300 leerlingen goed taalonderwijs te geven.

Naast de drie keer gymmen op school, kunnen de kinderen naschools ruim een uur extra beweging krijgen via de Brede School. Via sportclinics kunnen kinderen met allerlei verschillende sporten kennis maken. De school heeft ook een diëtiste waar ouders met vragen terecht kunnen, dit heeft er inmiddels voor gezorgd dat de kinderen gezonder eten mee naar school krijgen.

Het enige punt van kritiek over het Lekker Fit programma, is dat het programma pas vanaf groep drie start. Voor de kleuters zou het programma een goede manier zijn om op speelse wijze een goede lichaamshouding en motoriek aan te kunnen leren. Ook kleuters zouden les moeten krijgen van een vakleerkracht

Na een rondleiding door de school, mochten we even om het hoekje kijken in de gymzaal waar de kinderen les kregen in zelfverdediging.

Kortom een leerzaam en nuttig bezoek. De fractie vond het positief te horen dat het Lekker Fit programma een goed effect op kinderen én hun ouders heeft.