h

AD: 'Zonder de tram missen we omzet op de Nieuwe Binnenweg'

18 juni 2025

AD: 'Zonder de tram missen we omzet op de Nieuwe Binnenweg'

Vandaag in het AD over de actie van de SP en onze ondernemersbrief met meer dan 100 ondertekeningen. Onderdeel van het Rotterdamse 'verkeerscirculatieplan' is het invoeren van eenrichtingsverkeer op de Nieuwe Binnenweg, en het weghalen van de tram, zogenaamd voor de verkeersveiligheid. Maar dat is niet voldoende voor een veilige straat.

Just Hovens Greve, burgercommissielid zet zich nu al geruime tijd in voor het behoud van de tram. Dit via een posteractie en met een bijeenkomst van 7 mei, waarin veel bewoners kwamen opdagen om hun onvrede te uiten. Met vage argumenten wordt de tram helemaal uit het straatbeeld verwijderd, en krijgt de auto weer vrij baan in de Nieuwe Binnenweg. Met het eenrichtingsverkeer kan de automobilist straks optrekken zonder tegenliggers, terwijl ouderen en kwestbare verkeersgebruiks straks honderden meters moeten lopen naar de dichtstbijzijnde metrohalte.

We moeten geen trams weghalen, maar we moeten juist investeren in fijnmazig en bereikbaar OV, aldus Just Hovens Greve. Toch probeert het college dat met deze plannen. Uit het artikel: "Keer op keer worden gelegenheidsargumenten aangevoerd”, zegt hij. „Eerst moest de tram sneller rijden en minder haltes krijgen. Nu draait het ineens om veiligheid. Maar dan moet je auto’s aanpakken, niet de trams. Een tramlijn in een straat heeft juist een remmend effect op hard rijdende auto’s."

Lees het artikel!

r/Rotterdam - 101 ondernemers keren zich tegen nieuwe verkeersplannen en het schrappen van tram 4

U bent hier