RET moet uit ov-chipbedrijf TLS stappen

30 november 2010

RET moet uit ov-chipbedrijf TLS stappen

De SP wil dat de RET uit het ov-chipkaartbedrijf Trans Link Systems (TLS) stapt. Dit bedrijf is volgens SP-Kamerlid Farshad Bashir "een schimmig BV-tje dat de laatste jaren tientallen miljoenen verlies heeft gemaakt terwijl de top zijn zakken blijft vullen." SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn stelde hierover eerder schriftelijke vragen en is het eens met Bashir. "De RET - en daarmee indirect de gemeente Rotterdam - is samen met NS, GVB en HTM andeelhouder van TLS. De ov-chipkaart is een landelijke kaart. Wat mij betreft hoort die taak en het risico thuis bij de landelijke overheid, niet bij de gemeente Rotterdam."

Buiten dienst

Al sinds de start van TLS zijn er veel problemen met de organisatie rondom de ov-chipkaart. TLS is niet in staat gebleken de organisatie goed op orde te brengen. Daarom moet TLS onder volledige verantwoordelijkheid van verkeersminister Schultz komen. Op die manier kan de overheid de regie over de ov-chipkaart voeren. Nu zijn NS, GVB, RET en HTM de aandeelhouders van een bedrijf die voor alle vervoerders deze kaart introduceert. Een afzonderlijke vervoerder heeft echter nauwelijks invloed op deze nationale kaart. Het gebrek aan regie is steeds een grote oorzaak geweest van de chaos met de ov-chipkaart.

Met haar betrokkenheid via de RET in TLS is de gemeente Rotterdam ondertussen wel medeverantwoordelijk voor het falen van de ov-chipkaart en voor de buitensporige salarissen die aan de top gegeven worden. De drie directeuren van TLS krijgen samen jaarlijks bijna 700.000 euro salaris. Dat is fors meer dan het salaris van de minister-president. De Kleijn: “TLS is een bedrijf waarvan de aandelen 100% in handen zijn van overheidsbedrijven. Deze salarissen zijn dan ook volslagen ongepast. Rotterdam moet - samen met Amsterdam en Den Haag – uit deze schimmige organisatie stappen, zodat de regering wel leiding moet nemen en orde op zaken kan stellen.”

SP wil zicht op rol RET in OV-chipkaart-bedrijf