Verkeer en Vervoer

23 mei 2023

Geen Woorden Maar Varen

Foto: OPEN Rotterdam / Spandoek aan molen de Hoop in Rozenburg

De SP maakt zich grote zorgen over het autoveer in Rozenburg. De pont die auto’s vervoert tussen Rozenburg en Maassluis is inmiddels 7 maanden uit de vaart. De Rozenburgers roepen al tijden om een oplossing, afgelopen zaterdag met een groot spandoek als noodkreet. De SP heeft hierover in de provincie Zuid-Holland al meermaals vragen gesteld, echter is de SP van mening dat ook de gemeente Rotterdam een rol speelt in dit debacle. Daarom heeft de SP Rotterdam op 23 mei schriftelijke vragen ingediend bij het college van burgemeester en wethouders.

26 juni 2018

Minder vliegen, meer treinen!

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

Afgelopen zaterdag sprak Tweede Kamerlid Cem Lacin de mensen toe die protesteerden tegen de ongebreidelde groei van de luchtvaart. In vier krachtige statements zette hij uiteen waarom we de alternatieven voor vliegen moeten promoten en waarom Rotterdam Airport niet zonder meer moet uitbreiden.

22 juni 2018

Kamerlid Cem Lacin naar Rotterdam voor protest tegen Rotterdam Airport

Foto: Pixabay

Steeds meer mensen worden geconfronteerd met overlast en vervuiling van de luchtvaart, ook als zij niet in de buurt van een vliegveld wonen. Tegen zes vliegvelden door het hele land, waaronder Rotterdam The Hague Airport, wordt er daarom zaterdag geprotesteerd. In Rotterdam zal dat zijn vanaf 13.00 uur aan het Kruisplein. Het protest is een initiatief van het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL) en Greenpeace. SP-Kamerlid Cem Lacin is ook aanwezig bij het protest: ‘Laagvliegende vliegtuigen verstoren de rust in Nederlandse natuur- en stiltegebieden. En wanneer mensen klagen, krijgen ze geen gehoor of worden ze door de overheid niet serieus genomen. Dat moet anders, en dat kan anders.’

10 april 2018

Bewoners niet blij met tijdelijke geluidsmaatregelen Volgerweg

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

De bewoners aan de Volgerweg in Rozenburg zijn niet blij met de tijdelijke maatregelen die de gemeente neemt tegen de geluidshinder van vrachtwagens. Ze druisen in tegen de eerdere afspraken die zijn gemaakt. Samen met de SP vraagt de VVD donderdag een debat aan in de raad.
UPDATE: De geluidswal - de tijdelijke maatregel - gaat toch verder van de erfgrens geplaatst worden. Zo kan de gemeente het groenonderhoud doen, blijft er een vluchtroute over en hoeven de bewoners hun schuurtjes niet af te breken.

Rozenburgers boos over 'verkeerde' plaatsing geluidsscherm

Bewoners rond de Druivenhoek in Rozenburg voelen zich in de maling genomen door het Rotterdamse stadsbestuur. Vorig jaar werd een plan gepresenteerd om aan de achterkant van de woningen een scherm te plaatsen tegen het lawaai van voorbijkomende vrachtwagens.

Donderdag 12 april debat in de raad!

Nog geen oplossing voor verkeerschaos bij de nieuwe Kuip

'De afspraak van het stadsbestuur met de gemeenteraad was dat er op 1 januari een kant-en-klaar mobiliteitscontract zou liggen dat ook gedragen zou worden door de bewoners. Als het niet zou lukken, zou het plan om het nieuwe Feyenoord-stadion te bouwen terug naar de gemeenteraad gestuurd worden. Maar dat is niet gebeurd omdat alleen de fractie Verveen, de Partij voor de Dieren en de SP het stadsbestuur aan die afspraak wilden houden.' Zo schrijft NRC.

10 november 2017

SP wil voorlopig geen tariefsverhogingen van het openbaar vervoer

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

De SP wil dat de tarieven van het openbaar vervoer voorlopig niet verhoogd worden. Raadslid Tom Weerdmeester stelde vragen naar aanleiding van de aankondiging in de diverse media over de prijsstijgingen.