h

Minder vliegen, meer treinen!

26 juni 2018

Minder vliegen, meer treinen!

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

Afgelopen zaterdag sprak Tweede Kamerlid Cem Lacin de mensen toe die protesteerden tegen de ongebreidelde groei van de luchtvaart. In vier krachtige statements zette hij uiteen waarom we de alternatieven voor vliegen moeten promoten en waarom Rotterdam Airport niet zonder meer moet uitbreiden.

Tegen de geluidsoverlast

Vliegen mag in Rotterdam grofweg tussen zeven uur 's morgens en elf uur 's avonds. Het meest rendabel is het om zo vroeg mogelijk te beginnen en zo laat mogelijk te eidigen. Er hoeft maar iets tegen te zitten en vliegtuigen landen na elven: je kan ze tenslotte kwalijk tot de volgende morgen laten wachten. Wanneer er calamiteiten zijn op de Schipholroute wordt er uitgeweken over onze stad en op onze luchthaven. Als Schiphol mag uitbreiden, hebben we daar hier dus ook last van. Nu al neemt het aantal vluchten in de nacht toe en ondervinden omwonenden hinder.

Tegen fijnstof en andere vervuiling

Het RIVM heeft rondom Schiphol gevaarlijke concentraties fijnstof gemeten. Rotterdam Airporst is weliswaar niet zo groot maar de vliegtuigen die hier komen zijn niet schoner dan die op Schiphol. Slecht voor de gezondheid, dus.

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

Burgerraadslid Luiza Soares tekent de petitie om treinreizen in Europa goedkoper te maken dan vliegen. 'Voor mijn werk reis ik veel. Moet ik de oceaan over dan pak ik het vliegtuig, maar binnen Europa is de trein veel logischer.'

Om de klimaatdoelen van Parijs te halen

De vliegtuigindustrie heeft het mooi voor elkaar gekregen: zij hoeven niet mee te doen aan de afspraken die in Parijs zijn gemaakt voor het behalen van de klimaatdoelen. Terwijl je met een vlucht per persoon negen keer zo veel CO2 uitstoot dan wanneer je de reis per trein zou afleggen. Belasting op kerosine hoeven luchtvaartmaatschappijen ook al niet te betalen.

Omdat groei ten koste gaat van fatsoenlijke banen

Die enorme concurrentie in de luchtvaart lijkt fijn voor de reiziger. Wie wil niet voor dertig euro naar Benidorm? Nou, dat zouden de bagage-afhandelaar en het andere grondpersoneel ook wel willen. Zij worden echter zo afgeknepen – net als bijvoorbeeld Rayan-airpiloten – op salaris en arbeidsomstandigheden dat een vakantie er vaak helemaal niet in zit.

Dat kan dus anders:

Moet je een oceaan over, dan pak je natuurlijk het vliegtuig. Maar er moet een eerlijke prijs voor vliegen worden betaald: voor fatsoenlijke salarissen en om gezondheids- en klimaatschade te beperken. Om schonere luchtvaart en alternatieven te bevorderen. Steden tot 1000 kilometer van elkaar af (Rotterdam-Milaan) moeten snel en goedkoop per trein verbonden worden. En schonere bussen zijn voor dit doel ook in opkomst.

Vorig jaar hield de SP in de raad al een pleidooi tegen het verzoek tot uitbreiding van Rotterdam Airport.

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

U bent hier