Verplaatsing hulpdienstheli's geen excuus voor uitbreiding luchthaven
Verplaatsing hulpdienstheli's geen excuus voor uitbreiding luchthaven
Vliegveld Rotterdam The Hage Airport (RTHA) dient bij de staatssecretaris een verzoek in om het aantal vluchten te mogen uitbreiden. De SP is daar geen voorstander van. Als konijn uit de hoge hoed is nu voorgesteld de traumaheli's en de helikopters van de politie te verplaatsen naar elders. Voor die verplaatsing kunnen misschien goede argumenten zijn, maar het is niet de bedoeling dat de zo ontstane ruimte opgevuld gaat worden met nieuwe vluchten.
De luchthaven wil uitbreiden. Met mooie statistiekjes over werkgelegenheid wil de directie ons doen geloven dat een groei van het aantal - vooral commerciële vakantievluchten - goed is voor de Rotterdamse werkgelegenheid. Cijfers over ultrafijnstof worden voor het gemak buiten de kosten-batenanalyse gehouden, evenals gezondheidsschade die door de GGD gemeld wordt. De SP is daarom geen voorstander van uitbreiding. De luchthaven ligt aan drie kanten ingeklemd door woonwijken en de geluidsoverlast is evident. Bovendien laten RIVM-metingen bij Schiphol zien dat de concentraties fijnstof rondom de luchthaven gevaarlijk hoog zijn. En tenslotte is er de CO2-uitstoot die, om de klimaatdoelen van Parijs te halen, drastisch omlaag moet. Raadslid Tom Weerdmeester: 'De luchthaven verkoopt dit met het verhaal dat het zijn zakelijk profiel wil versterken, maar een vliegtuig is een vliegtuig en die maakt herrie, wat voor passagier er ook in zit. Bovendien gaat de luchthaven er niet over: type vlucht en bestemming worden landelijk bepaald, een bepaald type vlucht of bestemming mag niet geweigerd worden. Sturing daarop is dus onmogelijk.'
In het Rotterdams coalitie-akkoord staat dat de luchthaven mag uitbreiden binnen de huidige geluidsruimte, zoals dat dan heet. De luchthaven krijgt aan het begin van het jaar een 'pot herrie' tot haar beschikking. Landen er stille toestellen, dan kunnen er meer vluchten worden gemaakt. De SP heeft zich ook altijd achter deze mening geschaard. En meer draagvlak dan dat lijkt er ook niet te zijn voor de luchthaven. Het rijtje steden en bewoners dat zich tegen uitbreiding keert groeit. Niemand zit op meer herrie en fijnstof te wachten. Meer reguliere vluchten betekent ten slotte ook meer vluchten die om wat voor reden dan ook tegen de afspraken in 's nachts landen.
Uitplaatsing maatschappelijke vluchten
Een deel van de geluidsruimte wordt sowieso opgemaakt door traumaheli's en helikopters van de politie. Die bedienen niet alleen Rotterdam maar ook een deel ten noorden en ten zuiden van de stad. Voor dit soort vluchten is er – terecht – wel draagvlak bij de omwonenden.
Nu doet het stadsbestuur een voorstel om te onderzoeken of deze vluchten misschien verplaatst moeten worden naar de zuidkant van de stad. Rotterdam Airport zou de dan ontstane ruimte opnieuw kunnen vullen met vluchten, zo'n achtduizend per jaar. Een onzalig plan, volgens de SP. Weerdmeester: 'Dat is gewoon verplaatsen van de herrie, en intussen de totale geluidsbelasting vergroten. Wie zegt dan niet dat over een paar jaar Rotterdam Airport weer aan de deur staat te kloppen omdat het aantal vluchten NOG niet genoeg is? En vraag aan de mensen die zo'n nieuwe heliplaats voor de deur krijgen hoe blij die zijn om 's nachts wakker te mogen liggen voor wat extra vakantievluchten elders. Zo'n verplaatsing zou alleen dan aan de orde kunnen zijn als er een dringende vraag vanuit de politie en medische diensten komt.'
Verbeter de luchthaven liever
In plaats van het geld nodeloos uit te geven aan onderzoek naar uitplaatsing van de helikopters – kan het geld beter geïnvesteerd worden in maatregelen die de pijn voor omwonenden verzachten en die onderzoek naar schonere luchtvaart stimuleren. Weerdmeester: 'Zo zou het nachtregime veel beter gehandhaafd moeten worden. In het weekend zou je ook pas later kunnen beginnen met vliegen, tien uur in plaats van zeven uur 's morgens. En ook moet ruimhartiger tegemoet gekomen worden aan omwonenden die hun huizen willen isoleren.'
- Zie ook:
- Duurzaamheid en groen
- Verkeer en Vervoer