Huisvesting

7 maart 2018

SP morgen in debat over leefbaarheid Wielewaal

Foto: Wielewaal

De SP gaat morgen in debat in de gemeenteraad over de leefbaarheid in de Wielewaal. De wijk wordt de afgelopen weken geteisterd door branden en onlangs is er ingebroken in het wijkcentrum. De bewoners maken zich zorgen.

30 november 2018

PvdA en GroenLinks laten Tweebos in de steek

Donderdag 29 november werd er in de gemeenteraad beslist over de sloop van de Tweebosbuurt. Met 33 stemmen voor en 11 stemmen tegen heeft de raad besloten om een buurt vol met sociale huurwoningen te slopen. Taylan Cicek hield een pleidooi voor behoud van de Tweebosbuurt: ´...de sloop van 600 betaalbare woningen, die overigens nog in zeer houdbare staat verkeren, om er nadien 372 voor terug te bouwen, waarvan enkel 130 sociaal, is wat ons betreft te gek voor woorden en valt niet te rijmen met de woonbehoefte van de Rotterdammers en krapte op de woningmarkt´.

28 november 2018

Het gezicht van de sloop

Fotograaf Menno Janssen heeft de sloop van de Tweebosbuurt een gezicht gegeven. Hij maakte portretten van de mensen die noodgedwongen hun huis uit moeten voor de ‘betere Rotterdammert’. Tijdens het raadsdebat over de Tweebosbuurt heeft SP-fractievoorzitter Aart van Zevenbergen deze poster getoond aan de gemeenteraad om te laten zien dat het om mensen gaat en niet om inkomensplaatjes. Helaas ziet het er naar uit dat de meerderheid inclusief de PvdA en GroenLinks van de Rotterdamse gemeenteraad akkoord gaat met de grootschalige sloop. Want de Woonvisie moet ondanks alles worden uitgevoerd. Maar wat voor oplossing voor welk probleem is het eigenlijk?

11 oktober 2018

PvdA en GroenLinks laten de Wielewaal links liggen

De linkse partijen in het college laten de Wielewaal in de steek. Waren GroenLinks en de PvdA nog tegen de Woonvisie in 2016, nu wordt vol op sloop ingezet. Niets is meer over van de steun aan de Wielewaal. In de commissie Bouwen en Wonen gingen PvdA en Groenlinks door de slappe knieën. Er wordt gesloopt en er komen dure huizen voor terug.

13 september 2018

College verspreidt onjuiste informatie over De Wielewaal

Nieuw college, nieuwe kans voor de Wielewaal? Blijkbaar niet want voor de zoveelste keer lijkt de het stadsbestuur weinig geïnteresseerd in de waarheid. In een brief van de wethouder Kurvers staan een aantal feitelijke onjuistheden. Ook lijkt de wethouder niet van plan te zijn om collegedoelstellingen na te streven. Samen met 50Plus, Denk en Partij voor de Dieren zijn er schriftelijke vragen gesteld.

Bewoners Tweebosbuurt beginnen actiecomité

In de Tweebosbuurt op Rotterdam-Zuid worden 599 woningen gesloopt. Het grootste gedeelte van de bewoners is daar niet blij mee. Wij waren bij een bijeenkomst die georganiseerd is door de SP. De bewoners hebben besloten om in actie te komen!

Open Rotterdam bericht.

Spontane protestactie bewoners Afrikaanderwijk tegen infobijeenkomst sloopplannen

Bij het hek van 't Gemaal in de Afrikaanderwijk werd donderdagmiddag een spontane protestactie gevoerd tegen Vestia. De wooncorporatie organiseerde een informatiebijeenkomst over de sloopplannen voor de Tweebosbuurt. Een aantal bewoners vindt het niet kunnen dat dit juist nu werd georganiseerd, omdat veel bewoners op vakantie zijn.

Open Rotterdam berichtte erover.