Géén Dubai aan de Maas! SP is faliekant tegen Feyenoord City 2.0

18 juli 2024

Géén Dubai aan de Maas! SP is faliekant tegen Feyenoord City 2.0

Foto: SP

Op 20 juni stemde de gemeenteraad van Rotterdam massaal voor de uitvoering van het nieuwe woonproject van D66-wethouder Chantal Zeegers. Maar volgens SP Rotterdam vallen te veel van de woningen buiten het sociale segment, en wordt er te veel gebouwd voor het topsegment. Deze manier van bouwen is typerend voor het gebrekkige woonbeleid dat de coalitie al jaren aan het uitvoeren is.

Met de aankomende bouw van het nieuwe woongebied Feyenoord City 2.0 moeten er namelijk volgens het college ongeveer 8000(-9500) woningen bij komen in Rotterdam-Zuid. Met de ambitie om zoveel woningen te realiseren, vond ‘Feyenoord City 2.0’ tevens brede steun in de gemeenteraad, onder haast alle partijen behalve de SP en 50Plus.

Door het vooruitzicht op deze hoeveelheid nieuwe woningen is het project een paradepaardje geworden van het college en de raad. Zo lijkt het namelijk alsof Feyenoord City een enorme bijdrage doet aan de bewoonbaarheid van de stad, en met name de ‘stedelijke ontwikkeling’ van Rotterdam-Zuid. Als we het ambitiedocument van het project erbij nemen, waar de plannen voor de bouw in beschreven staan, stijgen de bouwambities inderdaad het dak uit: veel verschillende plekken groen, een nieuwe stadsbrug, moderne architectuur, allerlei mogelijkheden tot vrijetijdsbesteding; Feyenoord City moet een totaalpakket worden, een stad binnen een stad.

Tegelijkertijd moet het project een “Maatschappelijke Meerwaarde voor Zuid [...] ontwikkelen, en een gebied worden met meerwaarde voor Rotterdam-Zuid en de mensen die er wonen.” Als bouwproject is Feyenoord City duidelijk geïnspireerd op verschillende sociale internationale bouwprojecten, zoals Aspern Seestadt in Wenen. De gelijkenissen zijn duidelijk terug te zien in de vormgeving en de architectuur, maar ook in het idee van de gemeenschap die er moet ontstaan.

Hoewel het op papier allemaal mooi lijkt, gelooft SP Rotterdam niet dat het project werkelijk gaat bijdragen aan de wooncrisis in Rotterdam, met name in Zuid. Met een groeiend tekort aan betaalbare en bewoonbare sociale huur, en de behoefte aan een ruimer en beter betaalbaar middensegment, is dit project het vlaggenschip van een woonvisie, die enkel verder bijdraagt aan de sociale ontmanteling van Zuid, en de langzame afsluiting van de stad voor werkende Rotterdammers.

Want dat is wat Feyenoord City uiteindelijk gaat worden, in de woorden van raadslid Theo Coşkun: “een Dubai aan de Maas”. Slechts 16-20% van de nieuwe woningen zal vallen binnen de sociale woningbouw, als niet minder in de uiteindelijke realisatie. Minstens 40% van die nieuwe woningen is voor hoog- en topsegment.

Dit is niet de utopische woonvisie van een hele stad, maar het huisvesten van een klein deel ervan. Rotterdam kan zoveel beter dan dit. Daarom daagt SP Rotterdam onze stad en haar bestuurders uit tot een echte sociale woonvisie.

In plaats van 40% voor het hogere- en topsegment, willen wij bij nieuwe bouwprojecten, en zeker bij zo'n prominent project als Feyenoord City (dat onlangs hernoemd is naar 'Rotterdams Tij') minimaal 40% sociale huur, en 100% betaalbare nieuwbouw. Op die manier willen we in iedereen in Rotterdam een leefbare, mooie stedelijke ruimte en een betaalbare woning kunnen bieden.

Blijf op de hoogte van de activiteiten van de fractie en volg ons op Instagram, Twitter of Facebook. Of kom een keertje langs om met ons te spreken.

SP-fractie Rotterdam Coolsingel 40, kamer 9 3011 AD Rotterdam T (010) 267 33 59. E fractierotterdam@sp.nl.