Geen vermindering sociale woningvoorraad!

24 oktober 2022

Geen vermindering sociale woningvoorraad!

Foto: SP Rotterdam

Recentelijk is het Rekenkamerrapport over de woonvisie uitgekomen. Daaruit blijkt dat het Rotterdams woonbeleid is gebaseerd op drijfzand. Wat de SP betreft is het nu tijd om eindelijk goed en betaalbaar volkshuisvesting centraal te stellen. Op 12 oktober en 20 oktober is de Rotterdamse woonvisie besproken in de gemeenteraad.

De SP Rotterdam is al vanaf het begin tegen de woonvisie. Door de jaren heen hebben we dan ook samen met huurders en bewonersorganisaties ons hevig verzet tegen de asociale woonvisie. Uiteindelijk was er 2016 zelfs een woonreferendum gehouden over de woonvisie. Ook in de afgelopen jaren heeft de SP vele acties gevoerd samen met bewoners uit verschillende wijken.

Op 3 oktober heeft onze fractie een thema-avond georganiseerd over het woonbeleid in Rotterdam. Tijdens deze avond hebben we teruggekeken naar het verzet tegen de woonvisie en vooruitgekeken naar het einde van de woonvisie. Onder andere vervolgacties tegen de sloop van de Pompenburgflat zijn daar besproken.

Foto: SP Rotterdam

Ons burgerraadslid Emin Başoğlu: 'De woonvisie is al vanaf het begin door vele Rotterdammers met argusogen bekeken. We zitten in een duizelingwekkende wooncrisis die niet zomaar is ontstaan. En nu ligt er een belangrijk Rekenkamerrapport als bom onder het woonbeleid.'

Emin sprak tijdens de commissievergadering van 12 oktober over het Rekenkamerraport. Bekijk onderstaande filmpjes voor een samenvatting van onze inbreng tijdens de commissievergadering:

Emin Başoğlu: 'Er is geen verrekijker nodig om te zien waar het college nu het verschil kan maken. Op steenworp afstand van het Stadhuis wil een ontwikkelaar o.a. de Pompenburgflat slopen. Het is ontzettend asociaal om nu goede en betaalbare woningen te slopen.'

Momenteel wordt er in de raad toegewerkt naar een 'woonakkoord'. Aan de hand daarvan komt er een nieuwe woonvisie. De SP hoopt dat er een bewonersvisie op wonen komt waarin goed en betaalbaar wonen centraal staat. Wat ons betreft moet de sociale woningvoorraad vergroot worden.

Tijdens de raadsvergadering heeft fractievoorzitter Theo Coşkun samen met BIJ1 een voorstel ingediend om direct te stoppen met het slopen van de betaalbare woningvoorraad totdat er een nieuwe woonvisie is.

Theo Coşkun: 'Het is wetenschappelijk bewezen: de woonvisie is op drijfzand gebouwd. En woningen moet je niet op drijfzand bouwen. Onze oproep is om te stoppen met het verkleinen van de woningvoorraad van sociale huurwoningen'

Alleen de raadsleden van PvdD steunden dit voorstel voor een moratorium op het slopen van de sociale woningvoorraad.

Wat ons betreft wordt de Pompenburgflat niet gesloopt. Vele Rotterdammers hebben hun solidariteit uitgesproken. De beslissing voor sloop moet nog genomen worden. Jouw steun en hulp is belangrijk. Wees solidair. Ga naar rotterdam.sp.nl/pompenburg en doe mee!

Reacties

Volmondig eens! De onbeschoftheid van achtereenvolgende Colleges jegens minder fortuinlijke Rotterdammers is hemeltergend. Erasmus is zeker 2 meter in zijn graf gezakt van het vele omdraaien, als hij denkt aan de stad waar hij zijn eerste 1000 dagen heeft doorgebracht. De barbaren zijn hier de baas.

Het is asociaal wat er hier al jaren in dit land gebeurt, juist de gemeente Rotterdam zou na het bombardement wat ooit heeft plaatsgevonden beter moeten weten. Een ieder heeft het recht verworven een behoorlijk en "betaalbare" woning te kunnen krijgen. De hoge heren van m.n. de VVD en PvdA hebben alles waar mijn opa en oma voor gevochten hebben kapot gemaakt.