Sloop tegengehouden: sloopkaart kleurt groen

12 januari 2021

Sloop tegengehouden: sloopkaart kleurt groen

Foto: SP Rotterdam

De Rotterdamse SP had in oktober de sloopkaart gelanceerd. De sloop van de Fazantstraat en de Vogelbuurt stond er ook op met -267 woningen. Omdat de sloopplannen door verzet zijn tegengehouden in de Vogelbuurt, kunnen we deze nu op plus zetten en groen kleuren. Sloop in Rotterdam, 'Don’t make it happen!'

De bewoners van de Fazantstraat/Vogelbuurt, hebben met steun van de SP, laten zien dat het zin heeft om je te verzetten en maar niet alles hoeft te slikken wat door het stadsbestuur op de Coolsingel wordt verzonnen. In een tijd van woningnood is het belangrijk dat woningen behouden worden en waar nodig verbeterd worden. De verhalen van de bewoners en het gezamenlijke verzet tegen sloop hebben ervoor gezorgd dat honderden woningen zijn gered van de sloopkogel.

SP Rotterdam lanceerde op 20 oktober een sloopkaart om de sloopwoede van het college inzichtelijk te maken. Inmiddels is deze kaart meer dan 8000 keer bekeken.

De dadendrang van ‘bouwen, bouwen, bouwen’ wordt voorafgegaan door grootschalige sloop van zo’n 12.000 sociale huurwoningen tot 2030. De kaart toont het falende Rotterdamse woonbeleid aan en maakt pijnlijk duidelijk dat voor zorgmedewerkers, politieagenten en leraren geen plek is in deze stad. Betaalbare woningen (huur of koop) zijn nauwelijks beschikbaar, of dreigen te worden gesloopt. De SP vindt het betreurenswaardig dat de gemeente zo gefocust is op het creëren van een wereldstad maar daarbij de eigen bewoners vergeet. Hier moet verandering in komen!

Bekijk de sloopkaart hieronder en dien sloopplannen in die nog niet op de kaart staan zodat we ons samen tegen onnodige sloop kunnen verzetten. Actievoeren loont!