Oppositie doet stadsbestuur een 'offer they can't refuse'.

6 juli 2017

Oppositie doet stadsbestuur een 'offer they can't refuse'.

Foto: SP

De voltallige oppositie dient vandaag bij de bespreking van de Voorjaarsnota een gezamenlijk voorstel in om nog eens ruim 19 miljoen euro vrij te maken voor armoedebestrijding. Daarnaast stellen SP, VVD, PvdA, Partij voor de Dieren, GroenLinks en NIDA voor de nota op veertien belangrijke punten te wijzigen.

'An offer you can't refuse', zo heet het alternatief dat de gezamenlijke oppositie vandaag bij het bespreken van de Voorjaarsnota indient. Het huidig college doet veel te weinig aan het bestrijden van armoede en dus maakte de partijen hiervoor nog eens bijna 20 miljoen euro vrij. Onder andere door de kwijtschelding van de afvalstoffenheffing terug te brengen naar 100 procent. Maar ook bijvoorbeeld door de groep mensen die recht hebben op de individuele inkomenstoeslag te verruimen. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: 'De ChristenUnie heeft in ruil voor steun aan de coalitie wel een paar zaken op het gebied van armoede weten te regelen. Maar om de vele mensen met een smalle beurs in deze stad te steunen, is echt meer nodig. Ons voorstel zet meer zoden aan de dijk.'

Op nog veertien andere punten willen de oppositiepartijen de Voorjaarsnota wijzigen. Belangrijk daarin zijn het niet bezuinigen op de ondersteuning van de gebiedscommissies, het niet bebouwen van Park de Twee Heuvels en een versnelling van de verduurzaming van de Rotterdamse woningvoorraad. De Kleijn: 'Dit voorstel is breed gesteund en staat als een huis. Zoals gezegd, een 'offer you can't refuse'.'