Voorjaarsnota 2016: Nog meer van niks

16 juni 2016

Voorjaarsnota 2016: Nog meer van niks

Foto: Axelle B

Geen extra geld voor armoedebestrijding. 12 miljoen minder voor zorg ten opzichte van vorig jaar. De inzet op werk en inkomen komt piepend en knarsend tot stilstand. De aanpak huisjesmelkers verdwijnt stilletjes door de achterdeur. Voorbeelden te over, de kaderbrief 2016 is een droevig testament van een visieloos college dat het geloof in haar eigen #Kendoe-mentaliteit kwijt is.

Voor het zoveelste opeenvolgende jaar gaat er minder geld naar de vader aller problemen, de armoedebestrijding. Inmiddels groeit een op de vier kinderen in Rotterdam op in armoede, landelijk is dit een op de zeven. Ter illustratie; tien jaar geleden was dit een op de tien. De tweedeling groeit in Rotterdam, het college staat erbij en kijkt ernaar. 'Armoedebestrijding is het speerpunt van de SP. Te veel andere problemen in de stad hangen samen met een gebrek aan geld,' zegt SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn. 'Voordat alle effecten zich opstapelen moet het college deze negatieve spiraal doorbreken.'

Geld voor zorg moet naar de zorg

Ook wat betreft zorg blijft het college op zijn handen zitten. Vorig jaar is 24 miljoen overgehouden op het budget voor zorg, waarvan slechts 12 miljoen wordt meegenomen naar 2016. Ondanks signalen dat de zorghulp verre van vlekkeloos verloopt. Leo de Kleijn: 'Er zijn nog steeds veel klachten over de maatwerkregeling van de WMO en advocaten maken gehakt van het thuiszorgbeleid van gemeente Rotterdam. Dat je geld niet uitgeeft betekent niet dat je het niet nodig hebt.' Wat de SP betreft is dit de wereld op zijn kop. Bij zorg moet uitgegaan worden van de zorgbehoefte, niet van het bedrag dat je ervoor wil betalen.

Meerdere wijken verdienen steun

De extra investering van 10 miljoen in Ommoord is op zich heel goed, maar dit is bij lange na niet de enige wijk in Rotterdam die dit verdient. Delfshaven, Feijenoord, een Rotterdammer hoeft niet lang na te denken over gebieden die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Laten we investeren in alle wijken die dit nodig hebben,' aldus De Kleijn. 'Bepaalde wijken scoren nog te laag op het niveau van schoon, heel en veilig.'

De Kleijn sluit af: 'Dit college houdt de tweedeling tussen arm en rijk, noord en zuid, werkenden en niet werkenden in stand. De SP zal bij de aanstaande raadsvergaderingen over de voorjaarsnota opnieuw de strijd aangaan om deze kloof te dichten en Rotterdam bewoonbaar te houden voor iedereen, ongeacht de dikte van je portemonnee.'