SP houdt focus op Zuid

26 juni 2015

SP houdt focus op Zuid

Foto: SP

Het programmabureau Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) stelt dat de verbeteringen op Rotterdam Zuid een kwestie zijn van een lange adem. De SP onderschrijft dit en wil juist daarom vinger aan de pols houden. De komende tijd zal de partij gesprekken blijven voeren met bewoners en organisaties over hun betrokkenheid en over de voortgang van het programma. Deze gesprekken blijken een bron van verbetervoorstellen. In de bijlage een eerste sfeerverslag.

De afgelopen weken heeft de SP gesprekken gevoerd met zo'n vijftig individuele bewoners en tal van wijk- en bewonersorganisaties. Belangrijkste vragen waren 'Kent u het NPRZ, bent u erbij betrokken en ziet u veranderingen?' Een van de belangrijke conclusies is dat met name grote organisaties, stichtingen en bedrijven zich betrokken voelen bij het NPRZ en via die weg een beeld hebben van wat het programmabureau doet en wat de resultaten zijn. Aan de andere kant zijn er de kleinere (bewoners)organisaties en individuele bewoners die zich niet betrokken voelen, terwijl ze aangeven dit wel te willen. Deze laatste groep geeft aan 'wel eens' gehoord te hebben van het NPRZ maar geen beeld te hebben van doelstellingen of resultaten.
SP-woordvoerder Querien Velter: 'Wij denken dat het NPRZ alleen kans van slagen heeft als ook die kleinere organisaties, de actieve bewoners en de gebiedscommissies worden betrokken bij het programma. Dus daar zullen we voorstellen voor blijven doen.'

De SP zal tegelijkertijd langdurig contact blijven onderhouden met deze mensen omdat zij als eerste veranderingen in de wijk – positief en negatief – signaleren. Elk half jaar zal de partij hiervan verslag uitbrengen. Velter: 'Het verslag bevat niet alleen kritiek, het is ook een bron van verbetervoorstellen, dus ik hoop dat de medewerkers van het bureau NPRZ meelezen.'

Het rapport Deetman-Mans waarmee het NPRZ begon dateert van 2010. Inmiddels zij we vijf jaar verder. De voorganger van het NPRZ, het Pact op Zuid, begon in 2006 en had dezelfde invalshoek: lange adem, investeren, verbeteren. Tegelijkertijd waren er de 'Vogelaarwijken', de probleemcumulatiegebieden, de pracht- en krachtwijken. Al met al is bewoners op Rotterdam-Zuid al meer dan dertig jaar beloofd dat de overheid zou helpen om de sociale problemen aan te pakken. Velter: 'Deze rapportage is een van de manieren om verbetervoorstellen te kunnen blijven doen op het programma en zo de druk op de ketel te houden. Ander wordt die 'lange adem' een bezweringsformule die de mensen demotiveert in plaats van enthousiast maakt'.