h

Waar geen wil is, komt geen weg

12 februari 2015

Waar geen wil is, komt geen weg

Afgelopen maandag ging de SP-fractie op bezoek bij de mensen die meepraten over de aan te leggen A13/A16. De belangrijkste knelpunten in de weg werden toegelicht. Maar de belangrijkste klacht van de omwonenden blijft de manier waarop het Rijk omgaat met hun inbreng.

Foto: SP
Rijkswaterstaat wil de A13 aan de A16 verbinden en heeft – om de bewoners bij deze enorme klus te betrekken – zogenaamde gebiedstafels ingesteld: omwonenden kunnen hier hun ideeen voor een goede inpassing van de weg kwijt. Leidraad voor de bewoners hierbij is dat de nieuwe weg niet te horen, te zien of te ruiken zal moeten zijn, de zogenaamde 0-optie. De gehele gemeenteraad van Rotterdam heeft zich eerder ook achter deze eis gesteld.

En het bereiken van zo'n 0-optie valt niet mee. Op een aantal punten in het nieuwe traject dreigen geluids- en luchtkwaliteitsnormen overschreden te worden. Ook het voor het zicht wegwerken van een landtunnel door het Bergse Bos blijkt geen makkelijke opgave. Daarnaast moeten een paar sportvelden en de helft van de volkstuinen in Terbregge ontruimd worden, zonder dat er is nagedacht over een alternatief. Een van de deelnemers aan de gebiedstafels: 'Rijkswaterstaat vertelt vooral de hele tijd wat ze allemaal niet gaan doen, welke alternatieven niet onderzocht gaan worden. Wij willen weten wanneer ze wel naar ons gaan luisteren.'

Foto: SP
Maar liefst vier A4'tjes met voorstellen dienden de gebiedstafels uit onder andere Terbregge, Ommoord, het Lage Bergse Bos, Schiebroek en Lansingerland in. Rijkswaterstaat deed er niets of weinig mee. Veel voorstellen verdwenen, zonder inhoudelijke argumenten, van tafel. Andere omdat het Rijk alleen geld op tafel wil leggen voor precies de wettelijke eisen waaraan de weg moet voldoen. Dat is onvoldoende om de 0-optie te halen. Die onwil om ruimhartig de portemonnee te trekken voor goede oplossingen zorgt er ook voor dat innovatieve alternatieven niet onderzocht worden.

Rijkswaterstaat suggereert intussen dat er onenigheid is onder de bewoners over de inpassingsopties. Deze reageren: 'Als er al onenigheid is, dan is dat alleen tussen de bewoners en Rijkswaterstaat.'

Eerder deden de deelnemers aan de gebiedstafels hun beklag bij de raadscommissie die de aanleg van de snelweg bespreekt. De SP vindt dat goede inspraak bij de inpassing van de weg een minimale vereiste is om tot aanleg over te gaan. SP-raadslid Tom Weerdmeester: 'De wethouder moet in het overleg met Rijkswaterstaat pal achter de omwonenden van de nieuwe weg gaan staan. Hij moet om te beginnen openheid van zaken geven over wat hij precies bespreekt. Maar als de omwonenden geen draagvlak zien, dan moet de weg er niet komen.'

Inmiddels heeft Rijkswaterstaat toegegeven dat aan de 0-optie niet voldaan kan worden. Vooral de geluidsgrenzen zullen overschreden worden. Weerdmeester: 'Als dat probleem niet kan worden opgelost, met geld vanuit het Rijk wel te verstaan, dan zit Rotterdam niet te wachten op deze weg.'

Update 19 februari 2015: De SP wil vandaag in een raadsdebat de wethouder een boodschap meegeven in zijn onderhandelingen met de minister. Ze moet zelf het geld voor de goede inpassing bij elkaar zien te krijgen. Leefbaar Rottedam en D66 blokkeren dit debat echter. 

 

U bent hier