Stop sollen met omwonenden A13/A16

5 februari 2015

Stop sollen met omwonenden A13/A16

Het Rijk moet stoppen met het geven van nep-inspraak van bewoners bij het inpassen van het nieuwe traject voor de A16/A13. Van de SP hoefde de weg er niet te komen maar de partij stemde uiteindelijk in met de aanleg als de weg niet te ruiken, niet te horen en niet te zien zou zijn. Het proces dat volgde om de omwonenden te betrekken bij de plannen van Rijkswaterstaat bleek een aanfluiting en laat raadslid Tom Weerdmeester maar een conclusie: die weg moet er op deze manier niet komen.

Gisterenavond meldden zich veel insprekers bij de commissie EHMD om te vertellen wat hun ervaringen waren met de inspraak die ze kregen van Rijkswaterstaat bij de weg die dwars door hun woon- en recreatie gebied gaat lopen. De verhalen waren niet mals. De weg moet dwars door de volkstuinen in Terbregge gaan lopen: een alternatief werd niet meegenomen, een voorstel om een deel van het traject met glas te overkappen is niet serieus van berekeningen voorzien. Bewoners stelden vragen en kregen aantoonbaar verkeerde antwoorden waardoor ze aan de rest van het verhaal van het Rijk ook gingen twijfelen. Tom Weerdmeester is duidelijk: 'Als de inspraak niet echt fatsoenlijk geregeld kan worden, dan moet de weg er maar niet komen. Deze gang van zaken is funest voor het vertrouwen van de burger in de politiek en dat doet de politiek dan helemaal zelf.'