Een Buurt OpStand

10 maart 2014

Een Buurt OpStand

De Rotterdamse SP-fractie bezocht tijdens de 'Buurt OpStand' tour van december 2013 tot februari 2014 veel buurt- en bewonersinitiatieven in de stad. In de gesprekken wilden ze er achterkomen wat het succes bepaalt van dit soort initiatieven. Wat gaat goed, wat niet?  En vooral: wat verwachten ze van de gemeente? Werkt die mee, is er voldoende ondersteuning en ruimte, of werkt de gemeente eerder tegen? In de notitie 'Een Buurt OpStand'  trekken de SP'ers enkele conclusies.

Veel Rotterdammers willen zich inzetten voor hun buurt en wijk. Hoog en laag opgeleid, mensen met allerlei culturele achtergronden, werkend en werkloos, jong en oud, van kunstenaar tot buschauffeur. De tweede conclusie die de SP-fractie trekt is dat er veel behoefte is aan voorzieningen en initiatieven op buurt- en wijkniveau, zeker nu veel 'professionele' voorzieningen in de Rotterdamse wijken verdwenen zijn door bijvoorbeeld de bezuinigingen op het welzijnswerk.

SP-lijsttrekker Leo de Kleijn:''Bewoners zijn trots op hun buurthuis of de buurttuin die 'van hen' is, maar zonder professionele ondersteuning en vaak zonder of met een heel kleine financiële bijdrage van de (deel)gemeente is het moeilijk om te zorgen voor continuïteit en middelen. De lokale overheid toont wel waardering in woord, maar vaak hadden de initiatiefnemers het gevoel dat de (deel)gemeente voor voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Sommigen hadden het gevoel juist tegengewerkt te worden door de gemeentelijke overheid.''

De gemeente heeft haar mond vol van termen als 'burgerkracht', 'eigen kracht' en 'burgerparticipatie'. De SP vindt dat die termen te vaak een schaamlap zijn voor het doorvoeren van forse bezuinigingen op wijkvoorzieningen. Om initiatieven van onderop de kans en de ruimte te geven en bewoners zelf het voortouw te laten nemen voor een betere buurt moet er voor voldoende ondersteuning gezorgd worden. De Kleijn: ''Een beroep doen op de 'eigen kracht' van bewoners betekent niet dat de overheid zich overal van kan terugtrekken. Bezuinigingen moeten niet de leidraad zijn, maar de vraag hoe we kunnen zorgen voor leefbare en sociale wijken.''