Voorstellen voor een echte Rotterdamse woonvisie

24 augustus 2016

Voorstellen voor een echte Rotterdamse woonvisie

Morgen buigt de gemeenteraad zich over de omstreden woonvisie van wethouder Schneider. De voorgenomen afbraak van 20.000 betaalbare woningen is voor de SP het meest heikele punt in de visie, niet voor niks door 13.000 Rotterdammers gekozen als inzet voor het Woonreferendum op 30 november. Maar de visie gaat natuurlijk over nog veel meer. De SP gaat daarom morgen voorstellen indienen voor een betere positie van huurders, meer woningaanbod voor grote gezinnen in de sociale voorraad en een grotere ambitie wat betreft energiebesparing.

De SP maakte het eerder al heel duidelijk in haar eigen visie: goede plannen voor wonen in Rotterdam beginnen bij de bewoners zelf. SP-raadslid Querien Velter: 'Geef bewoners een gelijkwaardige positie en toegang tot kennis, zodat ze echt invloed en inspraak kunnen hebben op het beleid. Zeker huurders worden nu nauwelijks betrokken of zelfs tegen gewerkt. Daarom dienen wij voorstellen in waarbij huurders en hun organisaties de komende jaren op inzet kunnen rekenen van de gemeente. Voorstellen waarmee bewonerscoöperaties komende jaren ondersteund worden.'

De woningwet 2015 maakt het mogelijk voor bewoners om gezamenlijk corporatiewoningen in bezit en/of beheer te nemen. De SP stelt voor om in de woonvisie op te nemen dat Rotterdam experimenten met deze nieuwe mogelijkheid faciliteert en zich op die manier actief inzet om meer bewonerscoöperaties van de grond te krijgen. Een goede manier om te zorgen dat corporatiewoningen niet zomaar verpatst worden aan beleggers.

In de woonvisie schrijft de wethouder zich erbij neer te leggen dat Rotterdam achter ligt op de landelijke doelen voor energiezuinige corporatiewoningen. Onacceptabel, wat betreft SP-raadslid Tom Weerdmeester: 'De SP hamert al jaren op het belang van energiezuinige woningen en wat onze partij betreft is het nog niet te laat om de doelen voor 2020 te halen. Maar dan moeten we er nu wel echt werk van maken.' De partij zet alles op alles om het college te houden aan de gemaakte afspraken, namelijk gemiddeld energielabel B in 2020.

Verder doet de partij voorstellen voor extra betaalbare woonruimte in het sociale segment voor grote gezinnen, onder andere door nieuwbouw en het beschikbaar maken van deze woningen door middel van woningruil.

Bekijk alle amendementen hieronder in de bijlage. Volg het debat morgen live of via het internet: https://rotterdam.raadsinformatie.nl/

Het woonreferendum

Het meest heikele punt in de woonvisie is de voorgenomen afname van 20.000 goedkope woningen.
De SP vindt dat de vraag van het referendum toegespitst moet worden op de afname van 20.000 goedkope woningen. Dit zodat de vraag in lijn is met de referendumaanvraag, ondersteund door ruim 13 duizend Rotterdammers.

De meeste fractievoorzitters zijn, net als wij, voor een referendum dat zich toespitst op het voorstel het aantal betaalbare woningen te verminderen. Morgen wordt de vraag 'Bent u voor of tegen de vermindering van het aantal sociale huurwoningen in Rotterdam?' voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.

Dit wordt nog spannend. De collegepartijen, D66, Leefbaar Rotterdam en CDA, willen dat de gehele Woonvisie aan de Rotterdammers wordt voorgelegd. Samen hebben deze drie partijen een meerderheid in de gemeenteraad.

Uit het artikel hierboven wordt duidelijk dat de woonvisie over veel meer gaat dan alleen de afname van 20.000 goedkope woningen in Rotterdam. Het voorleggen van de hele woonvisie in een referendum is alleen maar verwarrend, vooral omdat 13.000 Rotterdammers om een heel heldere reden hebben getekend: stop de afbraak van 20.000 betaalbare woningen.

Volg het debat over de vraag van het referendum morgen live of via het internet: https://rotterdam.raadsinformatie.nl/