Weg met NPRZ

10 april 2015

Weg met NPRZ

Wat de SP betreft kan het programmabureau Nationaal Programma Rotterdam Zuid beter opgeheven worden. Het is een extra schakel die de regie en zeggenschap over de aanpak op Zuid eerder vertroebelt dan verbetert. De samenwerking met het rijk, corporaties, werkgevers en onderwijs kan beter direct aangestuurd worden vanuit de gemeente Rotterdam die weer de volledige verantwoordelijkheid en regie op zich moet nemen. Komende donderdag bespreekt de gemeenteraad de evaluatie en toekomstplannen van het NPRZ dat onder leiding staat van directeur Pastors. De SP-fractie zal aan de raad voorleggen om de prioriteiten bij de aanpak op Zuid flink te wijzigen.

De SP pleit ervoor langdurig en intensief te blijven investeren om de problemen in wijken met veel sociale achterstand aan te pakken. Dit kan niet zonder een concrete aanpak, financiële investeringen en, meest belangrijk, betrokkenheid van bewoners. Maar na jaren van evaluatierapporten en zogenaamde uitvoeringsplannen lijkt het NPRZ niet meer dan een lege huls van bestaand beleid.

De SP heeft daarom concrete voorstellen klaar om de prioriteiten bij de aanpak voor deze wijken op Zuid flink te wijzigen, zoals de focuswijken ontzien van gemeentelijke bezuinigingen op welzijnswerk, vraagwijzers, buitenruimte en zorgvoorzieningen en het stimuleren van de wijkeconomie zoals die succesvol is toegepast bij de Kruiskade. Ook vindt de SP-fractie dat de renovatie en aanpak van de slechte particuliere voorraad dient uit te gaan van bouwen voor de buurt, in plaats van voor de middenklasse van buiten, gecombineerd met het verduurzamen van de huidige woningvoorraad.

Ook de gebiedscommissies verdienen een belangrijke rol in de uitwerking van het beleid en de participatie van bewoners. Momenteel hebben de gebiedscommissies op geen enkele manier inspraak in wat er in hun gebieden door NPRZ ondernomen wordt. De SP wil dat de gebiedscommissies net als de deelgemeente voorheen weer een formele positie krijgen bij de aanpak van de problemen op Zuid.

De maatregelen die het NPRZ nu uitvoert zijn teveel repressief van aard en niet gericht op het probleem bij de wortels aanpakken. Zo krijgen mensen geen ondersteuning bij het vinden van een baan maar moeten gedwongen aan het werk in ruil voor een uitkering. De jeugd wordt niet gestimuleerd zich te ontwikkelen in waar ze goed in zijn, maar wordt gestuurd in het maken van een keuze, werken in de haven of werken in de zorg.

De meest prominente oplossing voor het door NPRZ omschreven probleem is schokkend: andere bewoners. Minder bewoners met lage opleiding en lage inkomen en meer middenklasse. Dit niet door te investeren in de huidige bewoners van Rotterdam Zuid, maar door nieuwe bewoners van buitenaf aan te trekken met duurdere woningen. Het is niet gek dat de huidige bewoners van Rotterdam Zuid het NPRZ niet zien als iets voor hen en zich niet betrokken voelen. Sterker nog, onder de daadwerkelijke bewoners van Rotterdam Zuid is er niet of nauwelijks bekendheid met het NPRZ.

De balans van het NPRZ is tot nu toe niet positief. Het heeft geen nieuw elan op Zuid gebracht. Alle objectieve cijfers wijzen eerder naar beneden dan omhoog. Meer mensen op Zuid werkloos, meer mensen met schulden, meer woningen die hoognodig opgeknapt moeten worden.

Wat de SP betreft is het tijd om de aanpak van wijken met sociale problemen serieus te nemen en de bewoners van deze wijken hierbij te betrekken. Dit is alleen mogelijk door een beweging van onderop te creëren waarbij de gemeente samen met bewoners en partners zich inzet voor concrete, zichtbare en door bewoners gewenste verbeteringen van de wijken. Investeren in de huidige bewoners verdient daarbij altijd voorrang op het lokken van welgestelde bewoners van elders.