Haal Rotterdammers echt uit de crisis!

16 juli 2014

Haal Rotterdammers echt uit de crisis!

'Rotterdam als eerste uit de crisis' dat was de grootste belofte van de grootste coalitiepartij Leefbaar Rotterdam. De armoede en de schulden van de Rotterdammers groeien gestaag en de Rotterdamse voedselbank is met 7500 klanten de grootste van het land. Maar wat doet dit college van D66, CDA en Leefbaar om de Rotterdammers echt uit de crisis te helpen? Eigenlijk niks.

Het zou zogenaamd ondernemers stimuleren, maar wat betreft maatregels om dat te bewerkstelligen staat er in hun voorgestelde kaderbrief, dat de kaders van het collegebeleid voor het komende jaar afbakent, eigenlijk alleen maar iets over het verlagen van de reclamebelasting voor grote havenbedrijven. Fractievoorzitter Leo de Kleijn aan het college: "U denkt toch niet dat Rotterdam uit de crisis komt door de reclamebelasting te verlagen."

Daarnaast gaat het college nog meer bezuinigen op welzijn, zorg en werkgelegenheid bij de gemeente zelf. Er zijn meer banen nodig, maar het college komt alleen maar met voorstellen om meer Rotterdammers van een baan af te helpen. Volgens de SP is er juist actief werkgelegenheidsbeleid keihard nodig. Vooral de jeugdwerkloosheid is een groeiend probleem. Daarom zou het college volgens de SP maximaal gebruik moeten maken van de middelen voor leer-werktrajecten om zo banen voor Rotterdamse jongeren mogelijk te maken. Ook zou er ten behoeve van arbeidsgehandicapten gekeken moeten worden of er een quotum kan worden gehanteerd door de gemeente en door de gemeente gesubsidieerde instellingen. En in plaats van subsidies te geven aan een lobbygroep voor grote ondernemers, Rotterdam Partners, zou het college moeten investeren in een platform om werkloosheid in de stad tegen te gaan.

Aan schulden die mensen hebben, een van de grootste problemen onder arme Rotterdammers, wordt niets gedaan door het college. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: ''Alle nieuwe colleges in het land besluiten in deze tijden van crisis meer geld in te zetten voor de ondersteuning van mensen met een laag inkomen. Rotterdam doet het tegenovergestelde. “Zelfs de miljoenen van het rijk die beschikbaar zijn gesteld voor het armoedebeleid worden in Rotterdam niet gebruikt.” De SP wil dat geld wel inzetten. “Dat kunnnen deze Rotterdammers wel gebruiken want met alle woonlasten, hogere kosten en rijksbeleid lijden zij 5 % koopkrachtverlies.” Aldus De Kleijn.

Het rijk gooide al bezuinigingen over de schutting bij de gemeente onder de noemer 'decentralisaties'. Veel huishoudens zullen hierdoor geraakt worden. Daarom heeft de SP ook een zestal moties ingediend om dit enigszins te verzachten.

De SP wil dat het college haar prioriteiten verlegt en niet alleen met 'alle ballen op de binnenstad' maar in alle wijken van Rotterdam investeert. Met een motie roept de SP het college op om de bezuinigingen op het fysieke beheer niet ten koste te laten gaan van het onderhoud in de buitenruimtes. De Kleijn: “Van Charlois tot Noord, van Delfshaven tot Crooswijk, de wijken moeten schoon en heel worden gehouden”. Er zou ook meer geinvesteerd moeten worden in een duurzame stad die voor alle Rotterdammers voordelig uitpakt. De SP stelt daarom in een motie voor om in Rotterdam 13.000 woningen per jaar energiezuiniger te maken conform het landelijk energieakkoord. In dit akkoord wordt de doelstelling gesteld om landelijk tot 2020 jaarlijks 300.000 bestaande woningen en andere gebouwen te verduurzamen. De SP wil dit in Rotterdam waarmaken.

Ten behoeve van het op peil houden van de kwaliteitssniveaus van de wijken voelde Leefbaar Rotterdam zich geroepen om de Rotterdam-wet aan te halen. Het college, waar Leefbaar deel van uit maakt, wilt de wet gebruiken om kansarme migranten te weren. De Kleijn wees er echter op dat de wet enkel hen kan weren die geen werk hebben en de migranten uit o.a. Oost-Europa, die de Leefbaar-fractie graag wilt weghouden, vaak gewoon werk hebben en dus niet geweerd kunnen worden. De Kleijn maakte bij de bespreking van de Kaderbrief zich ook nog hard voor het Platform Buitenlanders Rijnmond, waarvan, ondanks al de negatieve aandacht vanuit de media en de Leefbaar-hoek, gebleken was dat die zich gewoon aan de vereisten heeft voldaan voor het in aanmerking komen van subsidies. De wethouder had dit bevestigd.

Hieronder alle moties die de SP heeft ingediend: