Burgemeester, ban mosquito's uit Charlois

15 september 2010

Burgemeester, ban mosquito's uit Charlois

Het bestuur van de deelgemeente Charlois heeft het halfjaarlijkse verzoek gedaan bij de burgemeester om de mosquito's, die in hangen aan de Wolphaertsbocht en bij het Zuidplein aan te mogen houden. De SP-fractie in Charlois schreef daarop ook een brief aan burgemeester Aboutaleb, maar dan met het verzoek de mosquito definitief te bannen uit de deelgemeente.

mosquitoMosquito's, de apparaatjes die jongeren met hinderlijk gepiep van een bepaalde plaats wegjagen, worden elk half jaar door burgemeester Aboutaleb getoetst. Deelgemeentes die ze willen gebruiken, moeten daarvoor elk half jaar een verzoek doen. Onlangs deed het bestuur van deelgemeente Charlois zo'n verzoek en in reactie daarop stuurde de Charloise SP-fractie ook een brief naar Aboutaleb, maar dan met het verzoek de mosquito te bannen uit de deelgemeente. Fractievoorzitter Leo Smits: “Het halfjaarlijks toetsingsmoment is dé gelegenheid om de mosquito's definitief het zwijgen op te leggen!”

De mosquito mag volgens de huidige regels gebruikt worden bij het bestrijden van jongerenoverlast, maar alleen als alle andere middelen hebben gefaald. Volgens Smits is er bij lange na niet voldoende gezocht naar dergelijke alternatieven. Smits: “Het jongerenwerk, bijvoorbeeld, is nog steeds in grote mate onderbezet. Jongeren moet eerst een goed alternatief voor hinderlijk rondhangen worden geboden.”

Ook is er nog geen enkele wetenschappelijk rapport dat bevestigt dat mosquito's niet schadelijk voor de gezondheid en het gehoor zouden zijn. Smits: “En niet alleen hangjongeren hebben last van het gepiep, ook baby's, kleine kinderen en niet-hangende jongeren worden lastig gevallen met het irritante gezoem.”

Mosquito waar 'ie thuishoort: in het museum