Mosquito waar 'ie thuis hoort: in het museum

21 februari 2010

Mosquito waar 'ie thuis hoort: in het museum

Afgelopen vrijdag werd de tentoonstelling 'The People United Will Never Be Defeated' in Tent. geopend. Onderdeel van de tentoonstelling zijn kunstwerken uit de fractiekamers van de politieke partijen in Rotterdam. De SP leverde voor het project onder andere de speciale mosquito in. Speciaal omdat 'ie door SP-organisatiesecretaris Kevin Levie zo omgebouwd is, dat 'ie ook door volwassenen gehoord kan worden.

mosquito in de tentoonstelling

Met de speciaal bewerkte mosquito kon SP-fractievoorzitter Theo Coskun tijdens de raadsvergadering demonstreren hoe irritant het geluid voor jongeren is dat het apparaatje produceert. Coskun: "Ik ben dan ook blij dat tenminste één mosquito nu staat waar 'ie thuis hoort: in het museum."

ROOD, jongeren in de SP, knokt al langer voor het uitzetten van alle mosquito's in de stad. Ze zijn bedoeld om hangjongeren weg te jagen, maar verschuiven het probleem daarmee alleen maar. Bovendien is de vraag of er ook niet veel mosquito's overbodig zijn opgehangen. Onlangs isoleerde een groep Rotterdamse ROOD-jongeren twee mosquito's aan de Wolphaertsbocht en legde ze hiermee het zwijgen op. ROOD-woordvoerder Vincent Vergeer: "Sindsdien is er daar geen mens die geklaagd heeft over hangjongeren, terwijl de jongeren die er voorheen gewoon langsliepen ontzettend last van die dingen hadden."

Vorige week liet burgemeester Aboutaleb ongeveer de helft van alle (37!) Rotterdamse mosquito's uitzetten. Dat is een kleine stap in de goede richting. Vergeer: "Toch blijven we er op hameren dat ze allemaal uit moeten. Er zijn veel betere manieren om jongerenoverlast te bestrijden, zoals voldoende buurthuizen en buurtwerkers, perspectief op school. En, niet te vergeten wijkagenten, op staat, om jongeren aan te pakken die echt niet willen."

De tentoonstelling in Tent. is nog te bekijken tot en met 18 april. De SP leverde voor de expositie, behalve de mosquito, blikken 'soep met ballen', die zijn uitgedeeld bij 25 jaar 'Staakt '79' en het anker dat de actiegroep 'Samen 1 blok' aan de Essenburgsingel de SP overhandigde.

De website van Tent.