Mosquito's in Charlois moeten snel uit

12 maart 2009

Mosquito's in Charlois moeten snel uit

ROOD, jong in de SP, roept deelraadsvoorzitter Dick Lockhorst op de mosquito's in de Rotterdamse deelgemeente Charlois zo snel mogelijk uit te zetten en gaat de komende tijd samen met buurtbewoners actie voeren om dat pleidooi te ondersteunen. Vorige week kondigden twee bewoners van Charlois aan dat ze overwegen een rechtszaak te beginnen tegen de mosquito's in hun buurt. Ze worden daarin ondersteund door de SP-jongeren. Zij zijn van plan de komende weken eerst de steun van zoveel mogelijk bewoners te verzamelen, om duidelijk te maken dat ook veel mensen die in de buurt wonen de mosquito niet zien zitten. Willen de gemeente en de deelgemeente daar niet naar luisteren, dan kan het daarna komen tot een proefproces.

In de regio Rijnmond hangen inmiddels ruim zeventig mosquito's: apparaten die een hoge zoemtoon verspreiden om hangjongeren te verjagen. Charlois is met 13 mosquito's de Rotterdamse deelgemeente waar de meeste apparaten hangen. Rond de winkels op de Wolphaertsbocht alleen al hangen vier mosquito's, en in de directe omgeving nog eens vier. Vorige week haalden SP'ers in één avond deur-aan-deur ruim honderd handtekeningen van bewoners tegen de mosquito op. Daar gaat de partij de komende tijd mee door, samen met bewoners uit de wijk.

Kevin Levie van ROOD vindt de situatie in Charlois exemplarisch voor het jongerenbeleid in Rotterdam: 'Het lijkt erop dat Dick Lockhorst een mosquito-fetisj heeft: het is zijn enige oplossing voor de problemen in de buurt. Veiligheids- en overlastproblemen lost de mosquito niet op: die worden alleen verplaatst. Bij de SP komen veel klachten binnen over kinderen en jongeren uit de wijk, die niets verkeerd doen maar wel door de apparaten worden weggejaagd. Tegelijkertijd zijn voorzieningen voor goedwillende jongeren er veel te weinig.'

'We zijn geen engeltjes maar veroorzaken geen overlast' (05-03-2009)
SP-jongeren roepen op tot proefproces mosquito (20-11-2008)
Teken tegen mosquito's