Coolsingel: Nóg duurder, nog steeds geen goed plan

8 december 2016

Coolsingel: Nóg duurder, nog steeds geen goed plan

Foto: SP

Op dit moment spreekt de Rotterdamse gemeenteraad over het ontwerp voor de nieuwe Coolsingel. Het beoogde ontwerp blijkt ineens 11 miljoen duurder uit te vallen dan gepland. In totaal moet de herinrichting van de Coolsingel 58 miljoen gaan kosten. U leest het goed. 58 Miljoen, voor één straat. Wat de SP betreft loopt dit de spuigaten uit. De partij dient een voorstel in om de Coolsingel in te richten in de Rotterdamse Stijl, een voorstel waar miljoenen mee bespaart worden.

Dat de herinrichting zoveel duurder uitvalt komt door het ontwerp, wat toch meer blijkt te kosten, en een rekenfout in de begroting. Desondanks is het college van plan gewoon door te gaan met de plannen. SP'er Leo de Kleijn: 'Een dergelijke buitensporige van miljoenen voor één straat, terwijl met hetzelfde geld hele wijken in Rotterdam verbeterd kunnen worden.'

De SP-fractie heeft al langer grote twijfels aan het plan. Het plan lost de problemen met autoverkeer niet op. Voor fietsers gaat het er zelfs op achteruit. Wat de partij betreft is het bovendien maar zeer de vraag of de inmiddels tot 58 miljoen euro opgelopen kosten voor de Coolsingel nu wel de grootste prioriteit voor Rotterdam is.

Wat vinden Leefbaar en D66?

'Interessant' detail: 4 maanden geleden blies Leefbaar Rotterdam nog hoog van de toren dat er wat hen betreft geen cent bij kon. De nieuwe Coolsingel bleef binnen budget, of anders niets. Van die stellige overtuiging bleef geen spaander heel. Integendeel, in de raad verdedigde Leefbaar Rotterdam met verve de nodige extra investering van 11 miljoen.

Net als D66 overigens. Hun stelling was dat het ontwerp per ongeluk wat duurder uitviel dan gepland, zoiets kon gebeuren, maar is geen belemmering om 11 miljoen extra op tafel te leggen. Op deze manier verandert D66 de gemeente Rotterdam in een melkkoe voor ondernemers. Immers, zo kan iedereen een plan indienen wat later 'per ongeluk' wat duurder uitvalt.