h

Coolsingel: te duur en geen goed plan

30 augustus 2016

Coolsingel: te duur en geen goed plan

Foto: Top010

Het college van B&W wil 47 miljoen euro besteden om de Coolsingel 'levendig, gezellig en aantrekkelijk' te maken. De SP-fractie in de gemeenteraad heeft grote twijfels bij dit plan. Volgens SP fractievoorzitter Leo de Kleijn is het te duur voor wat het oplevert. Lost het plan de problemen met het autoverkeer in de stad niet op. En is het zeer de vraag of 47 miljoen naar de Coolsingel nu wel de grootste prioriteit zou moeten hebben.

De Kleijn: 'Om met dat laatste te beginnen. De gemeente heeft op dit moment een beperkte ruimte om te investeren in de stad de komende jaren. De SP vindt dat we dat geld beter kunnen steken in het opknappen van de wijken op Zuid, Delfshaven, Noord, Crooswijk en Schieborek-Zuid.'

Ook de SP vindt dat de Coolsingel een flinke opknapbeurt kan gebruiken. 'Maar,' vindt de Kleijn 'als je het doet, doe het dan in een keer goed.' Volgens hem is het plan dat nu voorligt vlees nog vis. 'Als je het goed wil doen, kies dan voor een gehele of gedeeltelijke autovrije Coolsingel, waardoor de binnenstad niet meer gesplitst is door een verkeersader.'

Autovrij

Voor zo'n autovrije Coolsingel heb je volgens de SP een plan nodig om te voorkomen dat de problemen niet verplaatst worden naar bijvoorbeeld de 's Gravendijkwal of de Westersingel. Dat plan ontbreekt of is zwaar onvoldoende. Zo stelt de wethouder van verkeer zelf vast dat zijn plan in de komende jaren zal leiden tot een flinke toename van het verkeer op de 's Gravendijkwal. De Kleijn vindt dat onacceptabel: 'Veel deskundigen verwachten een afname van het autoverkeer in de komende decennia. Als je dat combineert met extra maatregelen om de fiets en het OV aantrekkelijker te maken, is het wellicht mogelijk om de Coolsingel over zo'n tien jaar autovrij te maken zonder nadelige gevolgen voor andere delen van de stad. Het is ook daarom beter om de investering in de Coolsingel uit te stellen en het dan in een keer goed te doen.'

Volgeens de Kleijn is het vooral een politiek steekspelletje. 'D66 zet in de coalitie met Leefbaar alles op de binnenstad. Ook als dat ten koste gaat van de wijken. Het moet en het zal. Ook als er een plan ligt dat veel te duur is voor wat het oplevert. Nu al stelt de wethouder dat het plan 7 miljoen meer zal gaan kosten. Leefbaar Rotterdam wil dat niet. Ik ben benieuwd of die partij bereid is om te zeggen: 'Dan maar even niet nu'.'

U bent hier