h

SP: Nee tegen chloor over het spoor, nee tegen staking breken AkzoNobel

2 oktober 2014

SP: Nee tegen chloor over het spoor, nee tegen staking breken AkzoNobel

Werknemers bij de chloorfabriek van AkzoNobel in Rotterdam zijn al ruim een week aan het staken. De werknemers staken onder andere voor een eigen CAO en een salarisverhoging van 10 procent. Omdat het AkzoNobel niet is gelukt de staking door de rechter te laten verbieden heeft AkzoNobel aangegeven een chloortrein vanuit Duitsland naar het Rotterdamse Botlekgebied te laten rijden, om het tekort aan chloor dat door de staking ontstaat aan te vullen. De SP vindt de houding en de maatregelen van AkzoNobel onacceptabel en heeft de gemeente opgeroepen het chloortransport te voorkomen.

Vakbondsleden willen in de toekomst maximaal invloed kunnen uitoefenen op hun eigen arbeidsvoorwaarden, vandaar de eis om een eigen CAO overeen te komen. De eis van de werknemers voor een hoger loon is een optelsom van het achterblijven van de lonen ten opzichte van de inflatie in de afgelopen jaren, het verschil in lonen met andere bedrijven en de looneis van 3 procent voor het jaar 2014. SP-raadslid Tom Weerdmeester: “Dit zijn redelijke eisen. De weigering van AkzoNobel om het gesprek hierover aan te gaan is star en niet constructief.”

De SP vindt het besluit van AkzoNobel om een chloortrein uit Duitsland over te laten komen om de staking te breken niet alleen vals, maar ook gevaarlijk. De regelmatige chloortransporten zijn in 2006 gestopt na jarenlange acties van onder andere de SP en diverse milieuorganisaties. In het akkoord dat het ministerie van VROM toen met  AkzoNobel sloot, zijn nieuwe transporten echter niet geheel uitgesloten. Daar was de SP toen al niet blij mee. Als er onverhoopt een ramp met een chloortrein gebeurt kunnen hulpdiensten nauwelijks iets uitrichten en daardoor lopen de inwoners van de gemeenten langs het spoor – ook in Rotterdam – een groot risico. De SP begrijpt ook dat het stakend personeel weigert de chloortreinen te lossen. Weerdmeester: "Het conflict los je niet op door een paar treinen in te schakelen, je lost het op door te luisteren naar je werknemers."

De wethouder heeft naar aanleiding van de oproep van de SP aangegeven de chloortreinen ook onwenselijk te vinden. Ook heeft de wethouder toegezegd de raad te informeren zodra er sprake is van dit betreffende chloortransport naar Rotterdam, zodat er door de raad besproken kan worden wat er mee moet worden gedaan.

U bent hier