“Sociale keuzes maken voor de de stad en een vuist naar het Rijk”

12 maart 2014

“Sociale keuzes maken voor de de stad en een vuist naar het Rijk”

“Geen prestigeprojecten maar investeren in wat er echt toe doet. Goede zorg, goed onderwijs” Met die woorden won SP-kandidaat Tom Weerdmeester dinsdag 11 maart het debat op het Albeda College. Hij ging in discussie met kandidaten van de andere raadspartijen en nieuwkomer Nida. De SP bleek de voorkeur te hebben van de meeste Albeda-studenten.

De eerste debatstelling betrof werkloosheid. Vele partijen in de gemeenteraad zijn van mening dat de gemeente niet 'nog meer' subsidiebanen moet creëren, maar vergeten even dat de banen die er waren door het huidige college grotendeels zijn wegbezuinigd. “Hiervoor in de plaats moeten nu mensen in de bijstand deze werkzaamheden gedwongen opknappen, dat is dwangarbeid”, zegt Weerdmeester.

Onderwijs

Op het gebied van onderwijs was de vraag of deze zich, onder andere bij het MBO, meer moet richten op rekenonderwijs. Veel leerlingen vinden van niet. Voor lang niet alle opleidingsrichtingen is extra rekenen nodig, vinden ze. “Leerlingen moeten zelf hun vakkenpakket kunnen kiezen vindt ook Weerdmeester. “In plaats van extra rekenen en Nederlands moeten meer praktijkgerichte vakken die bij de opleiding passen.”

Zorg

De gemeente moet bezuinigingen vanuit het rijk op de zorg moet compenseren. Door de decentralisatie en het korten van budgetten komen gemeentes nu namelijk miljoenen tekort waardoor de kwaliteit van de zorg in gevaar komt. “Onterecht”, vindt Weerdmeester “De mensen met de minste schuld aan de crisis moeten nu de rekening betalen”. Op de tegenwerping van CDA en D66 dat buren en familie de wegbezuinigde taken moeten opvangen, had een leerlinge in het publiek een goed antwoord: “Jullie verwachten toch niet dat mijn oma zich nu door een buurvrouw gaat laten wassen? Dat kan niet!”. Volgens Weerdmeester is het een kwestie van keuzes maken voor de stad en een vuist maken naar het Rijk: “Geen prestigeprojecten maar kiezen voor de dingen die er echt toe doen. Want Rotterdammers hebben gewoon recht op zorg!”

Schulden

Een ander groot probleem is het feit dat naast de hoge jeugdwerkloosheid ook veel jongeren in de schulden zitten. De SP is van mening dat met bedrijven samengewerkt moet worden om er voor te zorgen dat deze problemen zo goed mogelijk verholpen worden. Jongeren moeten niet verleid worden om schulden te maken. Verder is het de taak aan de overheid om het goede voorbeeld te geven en te stoppen met het invoeren van een ‘sociaal’ leenstelsel, hierdoor verhoog je alleen de schulddruk.

Het debat werd geëindigd met een vraag op wie de leerlingen zouden stemmen komende woensdag. En wat bleek: De leerlingen van het Albeda college waren het het meest eens met de SP!