SP aan boord met Kriens en van Heemst

18 november 2009

SP aan boord met Kriens en van Heemst

Zondag 22 november vanaf 15.00uur vindt de volgende editie plaats van 'SP aan boord' op hotelboot H20. Dit keer met PvdA over integratie en armoede in Rotterdam.

SP aan boord

De kersverse SP-lijsttrekker en politicus van het jaar Leo de Kleijn en de nummer vier op de SP-kandidatenlijst Saïd Afalah gaan in gesprek met PvdA-wethouder Jantine Kriens en PvdA-fractievoorzitter Peter van Heemst. De SP en PvdA praten over armoede en integratie in Rotterdam.

Het armoedebeleid van de afgelopen vier jaar is armoedig te noemen. Armoede is niets meer of minder dan een gebrek aan inkomen. Na vier jaar PvdA aan het roer is er weinig veranderd volgens de SP. Er zouden geen voedselbanken meer nodig zijn en een lokaal armoedebeleid met een offensief tegen armoede was het speerpunt. Daar is niets van terecht gekomen. Wel worden worden er mensen onvrijwillig aan het werk gezet voor een uitkering. 'Door mensen aan het werken te zetten met behoud van uitkering bestrijd je geen armoede' is de eerste stellling.

De volgende stelling is 'Rotterdammers moeten niet aangesproken worden op hun afkomst maar op hun toekomst'. Een voorbeeld: Lager en middelbaar opgeleide meisjes van niet-westers afkomst doen het vaak goed op school, maar slecht op de arbeidsmarkt' blijkt uit een onderzoek van Kenniscentrum E-Quality (Trouw, 16 november 2009). In het nagesprek zal gesproken worden of dit nou te maken heeft met het rollenpatroon, cultuur of toch door discriminatie op de arbeidsmarkt.
Bij de laatste begrotingsbehandeling in de Rotterdamse gemeenteraad diende de SP een motie in tegen arbeidsdiscriminatie van allochtone jongeren in Rotterdam, deze werd niet aangenomen, mede door toedoen van de PvdA.

Ron van de Rhee (TV Rijnmond) bijt het spits af met een column. Muziek is er van Simon Dekker.

'SP aan boord' kent vier edities, driewekelijks, telkens met een ander partij op zondagmiddag. Een goed gesprek op een boot in de Wijnhaven. Op 22 november van 15.00 tot 17.00uur op hotelboot H20 aan de Wijnhaven 22a vindt de derde editie plaats met de PvdA aan boord. Iedereen is welkom.

SP aan boord met D66: wie bepaalt cultuur en bestuur? (10-11-2009)
SP aan boord met het CDA: wie speelt op het middenveld? (14-10-2009)
Kom ook aan boord! (02-10-2009)