Rotterdammer mag niet meebeslissen over democratie

19 februari 2009

Rotterdammer mag niet meebeslissen over democratie

Het voorstel van de SP om een referendum te houden over de toekomst van de deelgemeenten haalde vanavond geen meerderheid in de gemeenteraad. Alleen Leefbaar Rotterdam steunde het voorstel. De SP wilde graag een referendum over de deelgemeenten, omdat de partij niet wil dat de 13 huidige deelgemeentelijke parlementen nog tot 2014 blijven bestaan.

De SP vindt dat de deel- en wijkraden burgers vaak niet bij de politiek betrekken, maar ze juist van het kastje naar de muur sturen. Het deelraadsbestel kost jaarlijks bovendien tien miljoen aan onkostenvergoedingen, en inclusief overhead waarschijnlijk bijna veertig miljoen euro.

Ondertussen is 74 procent van de Rotterdammers ontevreden over de manier waarop zij betrokken worden bij beslissingen. De SP wil dat anders: Rotterdammers moeten zélf de zeggenschap krijgen over hun leefomgeving. Dat kan bijvoorbeeld in wijkraden, via wijkvertegenwoordigers of via buurtreferenda. De SP-alternatieven op dat gebied worden de komende tijd samen met de leden van de afdeling verder uitgewerkt - onder andere op een ActieveLedenOverleg op 25 februari.

Download Flash Player om deze video te bekijken.

SP-fractievoorzitter Theo Coşkun in het debat over het referendum.

College maakt geen keuzes

Het gemeentebestuur is enkele weken geleden met een eigen voorstel gekomen over hoe de deelgemeenten en gemeenten beter kunnen werken. Uit die tekst blijkt dat ook het college niet blij is hoe het nu gaat, maar dat het geen keuzes durft te maken om het te veranderen. Helaas is er tot nu toe nog geen meerderheid geweest om een betere vorm van democratie in de stad in te voeren.

Daarom wilde de SP dat Rotterdammers zélf in een referendum kunnen uitmaken op welke manier ze het liefst beslissen over hun buurt en stad. De bestuurders die nu de verandering tegenhouden, hadden dan in de referendumcampagne kunnen proberen duidelijk te maken waarom de deelgemeenten volgens hen wél werken.

Ook nu het voorstel voor een referendum het niet gehaald heeft, zal de SP de komende tijd binnen en buiten de gemeenteraad blijven hameren op het democratisch tekort in Rotterdam en onze oplossingen daarvoor.

Collegevoorstel deelgemeenten kan zoveel beter (03-02-2009)
SP wil referendum over deelgemeenten (09-12-2008)