Rotterdammers hebben niets aan Maasvlakte 2

22 mei 2008

Rotterdammers hebben niets aan Maasvlakte 2

Na tien jaar lobby en onderzoek en veel discussie is de Rotterdamse gemeenteraad vandaag akkoord gegaan met de aanleg van de Tweede Maasvlakte. De SP was de enige partij die tegen stemde. De bijdrage van SP-raadslid Leo de Kleijn is hier te lezen.

Delta Tweede Maasvlakte

Er zal vandaag weinig nieuws worden gezegd over de Tweede Maasvlakte. Straks zal de voorzitter met een klap van de hamer de aanleg in werking zetten. De kaarten zijn geschud en het zal bij de stemming duidelijk worden dat deze raad met 42 tegen 3 instemt met de landaanwinning die Rotterdam 1000 hectaren aan nieuwe bedrijventerreinen in de haven moet gaan opleveren. De SP is immers de enige partij die tegen stemt. De vraag is vervolgens of de Raad van State de besluiten ook goedkeurt.

De SP stemt dus tegen de aanleg. Wij voorzien dat over een jaar of tien een enquetecommissie zich nog eens afvraagt waarom de politiek in 2008 zo dom was om zoveel gemeenschapsgeld te laten verdwijnen in een peperduur project dat weinig werkgelegenheid oplevert. En dat er bovendien mede voor zorgde dat Nederland verder dichtslibte door een toename van het vrachtverkeer. En dat ervoor zorgde dat de milieu-doelstellingen op het gebied van CO2 en luchtkwaliteit niet gehaald konden worden.

Containerschip op Maasvlakte 2

Natuurlijk is de SP-fractie niet principieel tegen landaanwinningen of de groei van de Rotterdamse haven. In een internationale economie moeten goederen en grondstoffen vervoerd worden en er is veel voor te zeggen om dat zoveel mogelijk over water te doen in plaats van met vrachtvliegtuigen of over de weg. Veel Rotterdammers verdienen daar hun boterham mee en dat zal ook de komende jaren zo blijven. Maar die gewone Rotterdammers zullen de komende jaren te weinig terugzien van de miljarden die met dit plan in de noordzee gegooid worden. De Tweede Maasvlakte levert met 2,9 miljard aan investeringen en 6000 directe banen maar één arbeidsplaats op per half miljoen euro. Investeringen in de wijkeconomie, het openbaar vervoer of andere voorzieningen in de stad zouden vele malen effectiever en nuttiger zijn voor die Rotterdammers. Eind april bleek in een interview in NRC Handelsblad dat wethouder Schrijer (PvdA) dat stiekem helemaal met de SP eens is. In het interview stelde Schrijer dat hij liever het geld in de stad had geïnvesteerd dan in de Maasvlakte, ver buiten de stad.

Leo de KleijnWaarom moeten alle containers voor Europa zonodig per se door de Rotterdamse haven? Dat levert weinig toegevoegde waarde en werkgelegenheid op en zorgt ervoor dat Rotterdam het afvoerputje van Europa blijft. Waarom blijven we inzetten op de concurrentieslag met andere Noord Europese havens en kiezen we niet meer voor samenwerking en taakverdeling? Containers voor Polen kunnen beter doorvaren naar Gdansk, voor Rusland naar St. Petersburg, dat is slimmer en effectiever. Het zullen hooguit de dames en vooral heren ondernemers van Deltalinqs zijn die ervan gaan profiteren. De SP-fractie vindt dat ZIJ dan ook maar die drie miljard op tafel hadden moeten leggen. Wat ons betreft moet gemeenschapsgeld niet gebruikt worden voor particulier gewin.

Voor de SP staat het milieu hoog op de agenda. De afgelopen jaren zijn kosten nog moeite gespaard om aan te tonen dat de Tweede Maasvlakte geen negatieve effecten zal hebben op natuur en milieu. Maar een beetje boerenverstand is voldoende om daar grote twijfels bij te hebben. Natuurlijk zal de Tweede Maasvlakte negatieve effecten hebben. Meer vrachtverkeer, meer zeescheepvaart en meer industrie is meer vervuiling en meer uitstoot van CO2, zo simpel is dat. Het is de bedoeling met compenserende maatregelen deze negatieve gevolgen tegen te gaan. maar zonder Tweede Maasvlakte hadden we ook tot die maatregelen kunnen besluiten, met een netto positief effect op de luchtkwaliteit en de uitstoot van broeikasgassen.

Het is al met al wel cynisch dat de grote besluiten die er straks voor zullen zorgen dat de klimaatdoelstelling van Rotterdam niet gehaald kan worden - de Tweede Maasvlakte, maar ook de twee nieuwe kolencentrales - genomen worden in een college-periode met milieupartij GroenLinks mee aan het stuur.

Maasvlakte 2: het was nee, het blijft nee (10-04-2007)
Open brief aan GroenLinks: kappen met kolen of kappen met coalitie (22-02-2008)