'Zet mosquito's uit gedurende onderzoek' (update)

29 februari 2008

'Zet mosquito's uit gedurende onderzoek' (update)

De SP wil dat de mosquito, een irritante hoge toon om hangjongeren te verjagen, in Rotterdam niet wordt gebruikt totdat minister Rouvoet onderzoek heeft gedaan of het apparaat wel is toegestaan. Verder wil de SP weten op welke plaatsen het apparaat in Rotterdam wordt ingezet: uit allerlei wijken en straten krijgt de SP berichten dat de mosquito er hangt, maar niemand heeft het overzicht wie ze plaatst en wat daarvan de gevolgen zijn. SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen heeft daarover vandaag schriftelijke vragen gesteld.

Minister Rouvoet (Jeugd en Gezin) heeft onlangs SP-Kamerlid Renske Leijten laten weten dat het apparaat mogelijk in strijd is met de grondwet die 'de persoonlijke levenssfeer' en 'de onaantastbaarheid van het lichaam' garandeert. De ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie zijn door Rouvoet gevraagd dit na te gaan. De SP wil dat de mosquito's in Rotterdam in elk geval in afwachting van dit onderzoek worden uitgezet. 'De SP wil natuurlijk niet dat in Rotterdam dingen gebeuren die in strijd zijn met de grondwet. Ik hoop dat het gemeentebestuur dat ook niet wil', zegt SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen.

Het aantal mosquito's in Rotterdam lijkt te blijven groeien: soms opgehangen met steun van de gemeente, soms door woningcorporaties of winkeliers. Ook in de plannen om de jeugdoverlast in Rotterdam aan te pakken komt de mosquito vaak terug als oplossing. De Rotterdamse JongerenRaad (RJR) en diverse andere organisaties hebben zich al uitgesproken tegen het gebruik van de mosquito in Rotterdam: het apparaat lost niets op – hangjongeren zoeken toch wel een andere plek om te hangen – en treft bovendien veel jongeren die niets verkeerd doen. ROOD, jong in de SP, deelde daarom onlangs oordopjes uit op het Zuidplein om jongeren tegen het geluid van de mosquito te beschermen.

Update: In Rotterdam worden voorlopig geen nieuwe mosquito's toegestaan: er wordt gewacht op het onderzoek dat minister Rouvoet naar het apparaat doet. Dat heeft de gemeenteraad besloten. De SP is blij dat de wildgroei aan nieuwe mosquito's wordt ingeperkt, maar teleurgesteld dat de bestaande zeventig (!) mosquito's in Rotterdam voorlopig gewoon doorloeien.

NOS Headlines maakte deze week een item over de mosquito:

Download Flash Player om deze video te bekijken.

Hunting the mosquito (Weblog Theo Cornelissen, 29-02-2008)
"Zet omstreden Mosquito’s uit gedurende onderzoek" (www.sp.nl, 02-02-2008)
'Actieplan jeugdoverlast pest jongeren weg uit Rotterdam' (18-01-2008)
SP-jongeren delen oordopjes uit tegen Mosquito (15-12-2007)