Clubs houden zich niet aan regels Panel Deurbeleid
Clubs houden zich niet aan regels Panel Deurbeleid
De Rotterdamse cafés en clubs die aangesloten zijn bij het Panel Deurbeleid, houden zich onvoldoende aan de regels die zij met elkaar hebben afgesproken om een open en transparant deurbeleid te garanderen. Dat is de conclusie van een mini-onderzoek dat ROOD, jong in de SP, vrijdagavond deed bij negen uitgaansgelegenheden in het centrum. 'Portiers hebben in hun training wel iets over het deurbeleid gehoord, maar mensen worden op geen enkele wijze aangemoedigd of geholpen een klacht in te dienen', vindt Ike Teuling van ROOD.
Het Panel Deurbeleid heeft met deelnemende uitgaansgelegenheden een aantal regels afgesproken. Als iemand geweigerd wordt, moet hij of zij een folder krijgen met informatie over de huisregels en de mogelijkheid een klacht in te dienen. Er moet een spreekuur zijn waar klachten besproken kunnen worden met de club. De huisregels moeten duidelijk zichtbaar buiten zijn opgehangen en moeten transparant en te handhaven zijn.
Bij slechts twee van de negen onderzochte clubs is er een spreekuur op een vaste tijd (Hollywood en Skihut). Een eigen folder met huisregels is er nergens. Alleen bij de Baja kon ROOD een folder van het Panel Deurbeleid krijgen - maar wel één die stamt uit 2002. Bij Thalia heeft de uitsmijter wel eens iets gehoord over een folder, maar kan hij na tien minuten achter de balie zoeken niets vinden. En bij Café 't Plein en Coconuts ligt de folder ergens op kantoor, maar daar kan niemand bij. De bedrijfsleider van Off_Corso heeft nog nooit over de flyer gehoord. Verschillende clubs melden dat mensen via hun website kunnen klagen, maar daar is op hun site niets over terug te vinden.
Op de meeste plaatsen hangen de huisregels netjes buiten – maar bijvoorbeeld bij Sorbonne wel op kniehoogte, in onleesbaar kleine letters wit op zwart. Bij Off_Corso en Cafe 't Plein is het bord buiten nét weg, omdat het vervangen wordt. De regels melden bovendien vrijwel overal dat 'wanneer drukte wordt verwacht, u de toegang kan worden geweigerd' en dat in het weekend 'slechts beperkt plaats is voor nieuwe klanten'. Die formuleringen zijn toegestaan door het panel en dé perfecte smoes om mensen buiten de deur te kunnen houden, bleek uit eerder onderzoek van de SP-jongeren.
Allochtone jongeren horen vier keer zo vaak 'het is vol', 'je bent geen vaste klant' of 'je moet lid zijn' en andere oncontroleerbare redenen voor weigering als autochtone jongeren, ontdekte ROOD toen. De SP pleitte daarom in juli voor stapmariniers op straat, bij wie jongeren laagdrempelig kunnen klagen als ze gediscrimineerd worden. Ike Teuling: 'Het Panel Deurbeleid heeft onlangs aangekondigd dat ze zullen gaan werken aan verbetering van hun bekendheid in de stad. We zijn benieuwd, maar we zijn bang dat dat onvoldoende zal zijn om discriminatie aan de deur echt aan te pakken. Het enthousiasme onder horeca-eigenaren om mee te werken lijkt op dit moment in ieder geval niet echt groot.'
Uitgaan of niet binnenkomen? Pak discriminatie aan! (09-07-2007)
SP-jongeren willen 'stapmarinier' na eigen onderzoek deurbeleid (18-06-2007)
- Zie ook:
- Jongeren / ROOD
- Veiligheid