Veel steun voor Baroeg op Metropolis-festival

1 juli 2007

Veel steun voor Baroeg op Metropolis-festival

Op het Metropolis-festival, zondag in het Zuiderpark, heeft ROOD, jong in de SP, aandacht gevraagd voor de sluiting van Baroeg. Binnen drie uur haalden de SP-jongeren bijna achthonderd steunbetuigingen op om Baroeg niet drie maanden te sluiten. Onder de ondertekenaars waren veel vrijwilligers en vaste bezoekers van het poppodium voor alternatieve muziek, en veel omwonenden uit IJsselmonde.

Baroeg is door de burgemeester na een vechtpartij met dodelijke afloop drie maanden gesloten, en PvdA en Leefbaar Rotterdam steunen hem bij zijn beslissing de sluiting niet te heroverwegen. Maar hoe tragisch de situatie ook is, het gaat hier om een eenmalig incident. Bij een dodelijke schietpartij bij Now&Wow vorig jaar hoefde die club slechts twee weken dicht. De sluiting voor drie maanden zou wel eens het eind van Baroeg kunnen betekenen. Baroeg krijgt al jaren geen subsidie en draait sinds vorig jaar zonder betaalde werknemers. Deze zomer zal het podium ook het Baroeg Open Air-festival niet kunnen organiseren.

ROOD wilde met de handtekeningen van de Metropolis-bezoekers een signaal geven aan de burgemeester en de gemeenteraad dat de sluiting onterecht is en de doodsteek voor Baroeg kan zijn. Deze week zal ROOD de steunbetuigingen van de Metropolis-bezoekers aan de gemeenteraad aanbieden en de raadsleden met klem vragen nog eens na te denken over de sluiting.

SP pleit tevergeefs voor Baroeg (22-06-2007)
SP: Baroeg moet weer open! (19-06-2007)