SP: Baroeg moet weer open!

19 juni 2007

SP: Baroeg moet weer open!

Popcentrum/concertzaal Baroeg in IJsselmonde is naar aanleiding van de vechtpartij met dodelijke afloop op 2 juni door de burgemeester voor drie maanden gesloten. Dat betekent wellicht het einde voor Baroeg: het is zeer de vraag of het podium overeind blijft met alle imago- en financiële schade. SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen: "Hoe tragisch de vechtpartij ook is, het gaat om een eenmalig incident. Baroeg moet daarom gewoon weer open." Cornelissen heeft de situatie geagendeerd voor de actualiteitenraad van donderdag 21 juni.

BaroegBaroeg, een podium dat publiek trekt uit het hele land en naam heeft in het internationale circuit, is door de burgemeester gesloten tot en met 2 september. In deze periode valt ook het Baroeg Open Air Festival 2007. Als Baroeg niet binnen twee weken open gaat zou dat het einde van het podium kunnen zijn. Het verkrijgen van een nieuwe exploitatievergunning wordt erg moeilijk en als Baroeg Open Air, dat vorig jaar 3.500 bezoekers trok, niet doorgaat met de bijbehorende imagoschade is het zeer de vraag of het podium financieel nog overeind kan blijven.

Vrijwillige professionals en vrijwilligers hebben altijd hun best gedaan de kwaliteit en veiligheid te waarborgen in Baroeg - ook op de bewuste avond drie weken geleden. Baroeg-personeel en zelfs een bandlid hebben op verschillende momenten de verdachte en het slachtoffer aangesproken op hun gedrag. Normaliter lukt het Baroeg problemen altijd binnenshuis op te lossen zonder last voor de omwonenden. Helaas bleek dit verschrikkelijke incident in de Baroeg niet te voorkomen.

Theo CornelissenTheo Cornelissen: "De burgemeester lijkt dit incident te gebruiken als stok om de hond mee te slaan. De gemeente Rotterdam heeft anderhalf jaar niet omgekeken naar Baroeg. Poppodium Baroeg ontvangt geen exploitatiesubsidie en sinds vorig jaar draait het zonder betaalde werknemers. De Baroeg wordt nu nalatigheid en schending van de rechtsorde verweten. Maar het was een gastorganisatie die er een feestje organiseerde – net zoals een gastorganisatie een feestje organiseerde bij het Strandje aan de Maas. Was daar geen sprake van nalatigheid en schending van de rechtsorde? Na de dodelijke schietpartij bij Now&Wow vorig jaar bleef het podium slechts twee weken gesloten. Incidenten zijn niet altijd te voorkomen en zijn geen reden om de stekker uit een podium te trekken."