SP pleit tevergeefs voor Baroeg

22 juni 2007

SP pleit tevergeefs voor Baroeg

Theo Cornelissen, fractievoorzitter van de SP, pleitte gisteren in de gemeenteraad voor het open houden van Baroeg. Tevergeefs. De burgemeester, die werd vertegenwoordigd door wethouder Bolsius (CDA), blijft bij de tijdelijke sluiting van Baroeg. Leefbaar en de PvdA steunen dit besluit van de burgemeester.

Baroeg

Cornelissen: 'Wat in de Baroeg is gebeurd is verschrikkelijk. Maar in de Baroeg is twintig jaar niks voorgevallen. Uitgaan gaat altijd gepaard met risico's. Hoe verschrikkelijk ook, als het gevolg van de gedwongen sluiting is dat Rotterdamse jongeren een populair clubhuis kwijtraken, verzet ik me daartegen.
Baroeg is een populaire tent voor veel jongeren uit Rotterdam en omstreken. Waar moet de liefhebber van de 'hardere' muziek als punk nu naar toe? In de zomer vindt het festival Baroeg Open Air plaats, dat nu waarschijnlijk niet door kan gaan. Het is zeer de vraag of Baroeg de gedwongen sluiting overleeft.'

Wethouder Bolsius stelde in de raad dat hij niet van punk houdt. Wat de SP betreft doet de muzikale voorkeur van het Rotterdamse stadsbestuur er niet toe. ' Wat in de Baroeg is gebeurd is afschuwelijk. Maar Baroeg heeft de afgelopen jaren laten zien dat ze een poppodium kunnen runnen zonder dat geweld schering en inslag is. Ik vind: gun zo'n tent dan de voorkeur van de twijfel en zet niet het voortbestaan van een populaire club op het spel.'

SP Rotterdam: "Drie maanden sluiten is doodsteek Baroeg" (interview met Theo Cornelissen bij 3voor12, 20-06-2007)