ROOD: wie heeft voor ons een kamertje of een huisje?

16 februari 2007

ROOD: wie heeft voor ons een kamertje of een huisje?

Zo'n veertig jongeren van ROOD, jong in de SP, uit heel Zuid-Holland voerden donderdagmiddag in Rotterdam actie tegen de woningnood en voor meer betaalbare huizen en kamers. Onder het motto "Als we geen huis kunnen vinden, slapen we maar bij de raad op schoot" vleiden de jongeren zich in slaapzakken en dozen neer voor het Rotterdamse stadhuis.

Groep

Met woningnood-actieliederen op de achtergrond vertelden Kevin Levie van ROOD en SP-raadslid Leo de Kleijn over huisvesting in Rotterdam, statenkandidaat Eva de Bakker over provinciale staten en de verkiezingen op 7 maart, en Piet Hein uit de Zwaerdecroonstraat over de noodzaak van verzet tegen sloop. Delftse ROODies brachten Sloopopoly mee, een spel dat er om draait veel te slopen en veel te veel aan huur uit te geven. De actie trok veel bekijks van passanten.

SP Zuid-Holland) Eva

Overal in de regio staan jongeren jaren op de wachtlijst voor een betaalbaar huisje, is de boodschap van ROOD. Op een huurwoning die vrijkomt komen gemiddeld 150 reacties binnen. Ondertussen staan er in Rotterdam 28.000 woningen op de nominatie voor sloop. Ruim 500.000 vierkante meter kantoorruimte en 5,5 procent van de huurwoningen staat leeg. De SP en ROOD vinden dat het echt anders moet: veel meer bouwen, minder slopen en meer renoveren, huisjesmelkers aanpakken, en leegstaande kantoorpanden ombouwen tot studentenkamers.

SP-Statenkandidaat Eva de Bakker: "Op woensdag 7 maart, bij de verkiezingen voor Provinciale Staten, kunnen mensen zich daarvoor uitspreken. Weinig mensen weten wat de provincie is en doet, maar over wonen hebben ze best veel te vertellen. Een stem op de SP op 7 maart is een stem voor beter wonen en tegen de woningnood!"

Remco Maaike Auto-flyeren

Verslag en foto's op zuidholland.sp.nl