ROOD start leegstand-actie NietTeHuur.nl

9 februari 2007

ROOD start leegstand-actie NietTeHuur.nl

ROOD, jong in de SP, lanceert vandaag de actiewebsite www.NietTeHuur.nl. De SP-jongeren roepen Rotterdammers op via de website leegstaande woningen en kantoorpanden te melden, en hebben het SP-afdelingskantoor in Noord als 'makelaarskantoor' voor leegstaande woningen ingericht. Van de huurwoningen van corporaties staat 5,5 procent leeg, van de kantoorruimte in Rotterdam zelfs 14,5 procent. En terwijl de leegstand groeit, blijven ook de wachtlijsten voor een betaalbaar huis groeien.

“Sloop- en renovatieplannen die nog niet openbaar zijn, onverkoopbare koopwoningen, een groot overschot aan kantoorruimte: om allerlei redenen staat er héél veel leeg in Rotterdam”, zegt ROOD-woordvoerder Kevin Levie. “Wij hebben zelf de eerste meldingen verzameld en overal in de stad blijven goede woningen onbewoond, blijkt. We hopen veel meldingen binnen te krijgen en willen graag met buurtbewoners verdere actie ondernemen: door samen de corporatie aan te spreken op de leegstand, of zelfs door woningen te kraken.”

Makelaarskantoor aan de Teilingerstraat

De Rotterdamse SP kaartte al eerder leegstand van corporatiewoningen aan. Vorig jaar kraakten SP-leden een woning aan de Erasmusstraat in het Oude Noorden, waar zonder reden negen woningen lange tijd leegstonden. Met succes: corporatie ComWonen heeft de woningen inmiddels allemaal weer verhuurd. Ook in onder andere het Nieuwe Westen, waar het WBR rond de Essenburgsingel woningen leeg houdt met het plan ze samen te voegen, ondersteunt de SP bewoners bij acties.

Aanstaande donderdag om 16.00 organiseren de SP-jongeren bij het Rotterdamse stadhuis bovendien een 'sleep-in' om de groeiende woningnood onder studenten en starters aan te kaarten. De SP wil meer bouwen en renoveren, minder slopen, huisjesmelkers en leegstand aanpakken, en leegstaande kantoorruimte ombouwen tot studentenkamers.

www.NietTeHuur.nl