Steunpunt Midden -en Oost-Europese werknemers komt er!

6 november 2007

Steunpunt Midden -en Oost-Europese werknemers komt er!

Het voorstel van de Rotterdamse SP om een steunpunt Midden- en Oost-Europese (MOE-) werknemers op te richten, werd vandaag door een meerderheid van de gemeenteraad aangenomen. SP-raadslid Leo de Kleijn: ‘De instroom van werknemers uit de betreffende landen is veel groter dan verwacht. Bovendien zien we dat volwassen werknemers hun kinderen meenemen naar Rotterdam en lijkt het erop dat het idee dat deze mensen hier maar tijdelijk zijn voor een groot deel een illusie is.’

SP-raadslid Leo de Kleijn In de ogen van De Kleijn is met het steunpunt dat er nu komt de stad beter voorbereid op de komst en aanwezigheid van Midden- en Oost-Europeanen. 'We moeten niet de ogen sluiten voor kleine en grote problemen, maar snel oplossingen zoeken. Voor vragen en klachten - op het vlak van woon- en werkomstandigheden; de leefbaarheid in de wijken; volksgezondheid; onderwijs - kunnen mensen als het goed is straks terecht bij het steunpunt.'

'Het is de bedoeling dat vakbonden, werkgeversorganisaties, corporaties, bewonersorganisaties en andere betrokken instellingen samenwerken om knelpunten te signaleren en te adviseren over mogelijke oplossingen. De Kleijn: ‘Zo schep je een eenduidig aanspreekpunt waar zowel mensen uit MOE-landen als Rotterdammers die met deze mensen te maken hebben terecht kunnen met vragen, klachten en problemen. Het steunpunt moet uitgerust worden als eerstelijns meldpunt voor MOE’ers, bewoners, werknemers en -gevers en andere Rotterdammers. Als er klachten zijn – of die nu gaan over de arbeidsomstandigheden in een bedrijf of over eventuele overbewoning in een wijk – moeten mensen weten waar ze terecht kunnen.'

Luister naar Leo de Kleijn op Radio Rijnmond (RealMedia, 06-11-2007)