Pompenburgers protesteren tegen sloopplannen

20 september 2021

Pompenburgers protesteren tegen sloopplannen

Foto: SP Rotterdam

Bewoners van de Pompenburgflat gaan door met protesteren tegen de sloopplannen van Havensteder. Op zaterdag 18 september stonden ze weer buiten om het verzet tegen de sloop te organiseren en voorbijgangers te informeren over de plannen.

Havensteder hield op dezelfde dag een informatiebijeenkomst samen met ontwikkelaar RedCompany en de gemeente. Er wordt door Havensteder voorgesorteerd op sloop terwijl er nog geen besluit is genomen. Naar verwachting kunnen bewoners tijdens de commissievergadering van 6 oktober inspreken.

Het is nu bijna twee jaar geleden dat bewoners in de krant lazen dat Havensteder van plan is om de flat te slopen. Intussen zijn er vele acties geweest om Havensteder en de stad duidelijk te maken dat het slopen van de robuuste Pompenburgflat een slecht idee is.

De SP was afgelopen zaterdag erbij om bewoners een hart onder de riem te steken. Ook vele voorbijgangers en geïnteresseerden betuigden hun steun aan het verzet tegen de plannen. Terwijl steeds meer mensen zich ervan bewust zijn dat het huidige woon- en sloopbeleid niet werkt, kiest Havensteder voor een megalomaan plan zonder inspraak of zeggenschap van bewoners.

VVD-wethouder Bas Kurvers heeft niets van zich laat horen terwijl hij eerder aangaf voortaan eerst in overleg te gaan met bewoners. Gezien de spandoeken met ‘Sloop ons niet’ zo dichtbij het Stadhuis kan de oproep hem niet ontgaan zijn.

Naar verwachting kunnen de Pompenburgers en omwonenden die tegen de plannen zijn tijdens de commissievergadering van 6 oktober inspreken.