SP-jongeren in actie tegen invloed Shell op universiteit

12 juni 2018

SP-jongeren in actie tegen invloed Shell op universiteit

Foto: Arno van der Veen/ROOD

ROOD, de jongerenvereniging van de SP heeft dinsdag 12 juni een spandoek opgehangen op de Erasmus in protest tegen de invloed van grote bedrijven op de universiteit. Burgerraadslid Burak Yildiz was een van hen.

Recente publicaties van Follow the Money en Changerism laten zien dat een door Shell gefinancierd onderzoek aan de basis lag van het afschaffen van de dividendbelasting. Opnieuw zouden de bedrijven niet genoemd zijn als externe financiers en werd de wetenschappelijke gedragscode overtreden. Ook wordt de onafhankelijkheid en methodologie van het onderzoek in twijfel getrokken door Follow the Money en verschillende Nederlandse hoogleraren.
Burak Yildiz: 'Wie het onderzoek betaalt, bepaalt de conclusies. Dat weten we. Dus moet het onmogelijk worden gemaakt dat één bepaald bedrijf een onderzoek kan kopen bij een onderwijsinstelling. Openheid van zaken geven is het devies. Of die onderwijsinstelling moet het predicaat 'onafhankelijk' inleveren.'

Colleges opkopen

Naast inmenging in onderzoek blijkt ook uit een recent rapport van een integriteitscomissie dat in de opgestelde contracten bedrijven invloed zouden kunnen uitoefenen op het curriculum en colleges kunnen opkopen. ROOD vindt deze ontwikkelingen een aanslag op de integriteit van de universiteit en wetenschappelijk onderzoek. Wij vragen daarom de universiteit zijn banden met Shell te heroverwegen en de onafhankelijkheid van de wetenschap te herstellen.

De SP voert samen met ROOD al langer actie tegen de inmenging van (fossiele) bedrijven in het onderwijs.