Get the (s)hell out of science!

4 september 2017

Get the (s)hell out of science!

Foto: SP

Dit jaar bleek uit onderzoek van Changerism dat de banden van de Erasmus Universiteit en Shell, één van de grootste vervuilers ter wereld, zeer innig zijn. Shell blijkt directe invloed te hebben op zowel het onderzoek als het onderwijs. ROOD vroeg samen met SP Tweede Kamerlid Sandra Beckerman aandacht voor het belang van de onafhankelijkheid van de wetenschap en een Erasmus Universiteit zonder Shell tijdens de opening van het academisch jaar.

ROOD deed een bannerdrop in de centrale hal met 'Get the Shell out of science!' en sprak met studenten en medewerkers over de banden tussen Shell en de universiteit. Opvallend was dat we vandaag voor de derde keer weggestuurd werden van de universiteit. Ondanks alle negatieve pers die de Erasmus kreeg nadat toen bleek dat Shell onderzoek en onderwijs mee mag bepalen, wil de universiteit nog steeds geen debat over onafhankelijke wetenschap.

SP Tweede Kamerlid Sandra Beckerman: “Onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek heeft in het verleden gezorgd voor grote doorbraken. Doorbraken die we nu ook nodig hebben op het gebied van klimaatverandering. De banden met de fossiele industrie zorgen voor een stagnatie van de wetenschap”. Tijdens het kamerdebat zal de partij de minister vragen om ook op andere universiteiten onderzoek te doen naar de banden met de fossiele industrie en met voorstellen te komen hoe de overheid de onafhankelijkheid kan bevorderen.

De Erasmus Universiteit kondigde na de publicatie van het rapport van Changerism aan ook intern onderzoek te doen. De SP en ROOD zijn daar blij mee. Tegelijk vinden we dat er meer moet gebeuren. ROOD-woordvoerder en student aan de Erasmus Universiteit Burak Yildiz: “Innige banden met bedrijven zorgen voor gekleurde wetenschap en stagnatie. Juist nu de wetenschap onder druk staat, steeds vaker wordt afgedaan als mening en we tegelijk de wetenschap nodig hebben in de strijd tegen klimaatverandering zou het goed zijn als meer studenten en wetenschappers zich uitspreken.”