SP: Weg met de Rotterdamwet

18 april 2018

SP: Weg met de Rotterdamwet

Foto: Pixabay

Tijdens de gemeenteraad van 19 april dient de SP Rotterdam een voorstel indienen om de Rotterdamwet per direct af te schaffen. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen was een grote meerderheid tegen deze wet, nu mogen de andere partijen in de raad hun woorden waarmaken.
UPDATE: PvdA, GroenLinks en D66 riepen in de campagne om het hardst dat ze af wilden van deze wet. Nu blokkeren ze het debat erover in de raad. Liever verwijzen ze het naar de achterkamers van de onderhandelingstafel...

De Rotterdamwet is in 2005 ingevoerd en is vanaf het begin controversieel geweest. Met de wet in hand mogen mensen op basis van onder andere hun inkomen geweerd worden uit een aantal Rotterdamse wijken. De SP is altijd tegen de invoering geweest en heeft vaker voor afschaffing gepleit. SP-Fractievoorzitter Aart van Zevenbergen: 'Alsof mensen met een lager inkomen altijd direct voor problemen zorgen in een wijk. Mocht dat waar zijn, dan kan je er beter voor zorgen dat dát verbeterd wordt, in plaats van ze te weren uit de halve stad.'

De afgelopen jaren blijkt uit onderzoeken van onder andere de UvA dat de Rotterdamwet ineffectief is. De gewenste effecten blijven uit en de negatieve gevolgen raken te veel Rotterdammers.

Van Zevenbergen: 'De wet werkt dus niet. De zogenaamde positieve effecten blijven uit en de negatieve gevolgen zijn onaanvaardbaar. Veel partijen spraken tijdens de verkiezingscampagne uit dat ze tegen de Rotterdamwet zijn. Laten we de daad bij het woord voegen en in de eerste vergadering van de nieuwe raad de Rotterdamwet afschaffen.'