Huurders slachtoffer van traagheid gemeente

18 april 2017

Huurders slachtoffer van traagheid gemeente

Foto: Pixabay

De SP Tweede Kamerfractie heeft veel kritiek op de Rotterdamwet. Veel Rotterdamse huurders komen in de problemen doordat hun verplichte huisvestingsvergunning lang op zich laat wachten. SP-Tweede Kamerlid Sandra Beckerman stelt daarom vragen aan verantwoordelijk minister Plasterk.

De vertraging bij het aanvragen van een huisvestingsvergunning zorgt voor veel problemen. Zo kunnen nieuwe huurders uit hun huis gezet worden als ze nog geen vergunning hebben. Ook bij verhuurders is er veel onwetendheid over de Rotterdamwet. Een verhuurder die een nieuwe huurder zonder vergunning laat intrekken kan getrakteerd worden op een forse boete.

De problemen die de Tweede Kamerfractie van de SP binnen kreeg zijn het Rotterdamse raadslid Querien Velter niet onbekend: 'Wat ons betreft komt er toezicht of verhuurders de juiste informatie geven over de huisvestingsvergunning aan potentiële huurders. Het is onacceptabel dat nieuwe huurders in de problemen komen doordat ze niet geïnformeerd worden over de implicaties van de Rotterdamwet of omdat de wachttijden bij de gemeente Rotterdam veel te lang zijn.'