Volkstuinders eisen duidelijkheid op het stadhuis

2 oktober 2017

Volkstuinders eisen duidelijkheid op het stadhuis

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

De Rotterdamse volkstuinen kwamen woensdag 4 oktober naar de Coolsingel. Ze zijn ontevreden over de voortgang in de discussie die al sinds 2014 loopt over de toekomst van volkstuinen in Rotterdam. Een visie op volkstuinen ontbreekt nog steeds. Of de beoogd beheerder AVVN vanaf 1 januari 2018 de rol van de Rotterdamse Bond van Volkstuinders (RBvV) gaat overnemen is nog onduidelijk. De SP wil dat de wethouder zo snel mogelijk met een concreet plan komt dat zekerheid biedt voor de volkstuinverenigingen.

SP-raadslid Querien Velter is blij met de oproep van de RBvV om massaal naar het stadhuis te komen. 'We wachten op het stadhuis al te lang op een plan voor de Rotterdamse volkstuinen. De SP heeft in juni opgeroepen om uiterlijk begin september het plan te bespreken. Het is intussen oktober en er ligt nog niks op tafel. De hoogste tijd om de druk op het stadsbestuur op te voeren!' Voor de zomer heeft het college de eerste versie van het beheersplan voor de Rotterdamse volkstuinen naar de gebiedscommissies gestuurd. De gemeenteraad heeft officieel nog niks gezien in de afgelopen maanden.

Het plan moet er niet alleen snel komen, de SP vindt dat hiermee ook het achterstallig onderhoud van tuinen en riolen opgelost moet worden. Bovendien is het nog onduidelijk wie het wegwerken van de achterstand gaat betalen. Als het aan de SP ligt gaat de gemeente het achterstallig onderhoud oplossen of een bruidsschat meegeven aan de AVVN die vervolgens het onderhoud kan aanpakken.