Laat volkstuinders niet de dupe worden van traagheid wethouder

23 juni 2017

Laat volkstuinders niet de dupe worden van traagheid wethouder

Foto: Edwin de Voigt

Al drie jaar wachten de Rotterdamse volkstuinen op een nieuw plan van het college voor het beheer van hun complexen. Vanaf 2018 moet dit definitief geregeld zijn, maar pas nu ligt er een visiestuk ter advisering bij de gebiedscommissies, met nog vele haken en ogen. De Algemene Vereniging van Volkstuinders Nederland (AVVN) is bereid het beheer en de verhuur over te nemen. De SP vreest echter dat, met zo weinig tijd, het achterstallig onderhoud bij de nieuwe beheerder over de schutting gegooid gaat worden. De SP wil zo snel mogelijk opheldering van de wethouder en vraagt samen met de PvdA het debat aan.

Drie jaar heeft wethouder Schneider al gehad om het beheer van de Rotterdamse volkstuinen op orde te krijgen. Maar nog steeds is er geen definitief plan waarmee vanaf 1 januari 2018 het beheer en verhuur, nu nog ondergebracht bij de Rotterdamse Bond voor Volkstuinders (RBvV), goed overgedragen kan worden. Uit contact met de RBvV blijkt dat de gemeente de achterstand in onderhoud heeft laten oplopen tot wel 2 miljoen euro. Daarnaast wil het college dat volkstuinverenigingen voortaan extra gaan betalen voor het rioolonderhoud, terwijl meerdere complexen al jaren kampen met problemen aan het riool.

Het achterstallig onderhoud is SP-raadslid Querien Velter een doorn in het oog. Velter: 'Volkstuinverenigingen hebben jarenlang kostendekkende huur betaald voor hun tuintjes en met beperkte middelen vaak zelf het onderhoud moeten uitvoeren. Als de gemeente de achterstallige zaken, in het bijzonder het riool, nu bij een nieuwe beheerder over de schutting gooit, vrezen wij dat de volkstuinders de rekening gaan betalen.'

Wat de SP betreft liggen er twee opties op tafel waaruit de wethouder kan kiezen; de gemeente moet voor 1 januari 2018 het achterstallig onderhoud weggewerkt hebben of ze moet de AVVN voldoende geld meegeven om het te kunnen laten uitvoeren. Maar bovenal is er haast geboden, wil de AVVN nog voldoende tijd hebben om voor 2018 dit met alle 46 volkstuinen goed te kunnen regelen. Daarom wil de SP dit dossier zo snel mogelijk met de wethouder bespreken.